Castorpriset 2018 tilldelas Sanna Borell för manuset Kedjan. Vi passar också på att fråga Alfabeta Bokförlag om hur bilderboken mår.
Bilderbokspriset Castorpriset delades ut första gången 2009 och instiftades av Alfabeta Bokförlag och Lars Klintings arvingar. Namnet kommer från Lars Klintings populära böcker om bävern Castor och priset delas ut till ett bilderboksmanus i samma anda.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Årets Castorpristagare är Sanna Borell, frilansande illustratör från Malmö. Hon vann bilderbokspriset med sitt manus Kedjan, som kommer att ges ut på Alfabeta under hösten 2018. Därtill belönas hon med 50 000 kronor.
I juryn sitter Lena Anderson (författare och illustratör), Kajsa Lamm (butikschef på Akademibokhandeln Skrapan) och Dag Hernried (förläggare på Alfabeta Bokförlag) och deras motivering lyder: “Med Kedjan skapar Sanna Borell en spännande råttan-på-repet-historia som visar hur vi alla, i vår brokighet, hänger ihop med varandra. Ett roligt och överraskande bilderboksäventyr som lämpar sig utmärkt för högläsning.”
Lisa Ragvals, marknadsansvarig för barn- och ungdomsböcker på Alfabeta, berättar att de i år har kunnat se en förändring i att många av de 178 tävlande som skickade in bidrag har hittat information om priset via sociala medier, istället för som tidigare, via nischade tidskrifter och konstskolor.
– Många av de som deltar har därför ingen traditionell utbildning inom bild och kvalitén på bidragen varierar. Med det sagt är det fantastiskt att vi har kunnat nå ut så brett med priset, att skapande personer från alla möjliga håll har skickat in bidrag och framförallt, att det finns så mycket kreativitet där ute! Det är tydligt att många drömmer om att ge ut en barnbok, säger Lisa Ragvals.
Så hur ser det ut för bilderboken rent generellt? Det finns naturligtvis många förlag och egenutgivare som ger ut bilderböcker och många olika trender, men djur och natur är ett fortsatt populärt ämne.
– Även Anna-Clara Tidholms klassiska Knacka på! och Jörg Mühles böcker om Lilla kanin, det vill säga interaktiva böcker där barnen själva får vara med och föra historien framåt, är populära hos oss, säger Lisa. Personligen hoppas jag på fler roliga bilderböcker, som törs vara både allvarliga och lite knasiga på samma gång.
Hon nämner Johanna Thydell och Emma AdBåges populära Dumma teckning som fick en Augustnominering 2017 som ett bra exempel på en populär bilderbok som har vunnit läsare med hjälp av både humor och igenkänning. Boken handlar om Mint som är tre år yngre än sin storebror (utan möjlighet att någonsin komma ikapp, orättvist!) och när hon ritar blir det inte alls lika bra som när storebror ritar.
– Det är inte alltid vi får så mycket respons på en bilderbok men här har massor av läsare, stora som små, vittnat om att de är Mint. Eller åtminstone har varit. Dessutom finns det något förlösande i hur Mint uttrycker sina känslor och hur arg hon får vara i Emma Adbåges bilder – det är okej att känna!
Lisa menar att det under senare år har pratats en del om att bilderboksköparna är ett rätt konservativt gäng. Helst köper man en bok som man själv hade när man var liten, vilket kan göra det svårt för nya bilderboksskapare att nå ut. Det är inte heller så att media prioriterar nya bilderböcker, men samtidigt tipsas det mer och mer om bilderböcker i sociala medier.
– Bilderboken är det en väldigt spännande genre, som rymmer så mycket, så får jag önska något för 2018 så är det att det blir bilderbokens år, säger Lisa Ragvals.
Utdelningen av Castorpriset sker den 20 januari klockan 12.30 på Akademibokhandeln Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Castorpriset delas ut nästa gång 2019.
Castorprisets tidigare vinnare
2009 – En puss är inte bara en puss av Carina Boström
2013 – Tio gorillor av Lidia Blomgren
2015 – Vi smular, vi härmar en gök av Lina Ekdahl och Emma Hanquist
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!