Succé för egenutgivare – Dexter Olssons Äventyr är en framgångssaga

Författaren och egenutgivaren Michael Wiander har kämpat för att få signeringar i bokhandeln. Men det har gett resultat. Foto: Privat

Barnboksförfattaren Michael Wiander har gått all in och nu gör hans debutbok succé med 2 500 sålda exemplar på tre månader och stort gensvar från läsarna.

Myten att ett framgångsrikt skapande är beroende av Den stora upptäckten är en självuppfyllande profetia som fått alldeles för långa rötter i kulturvärlden. Ett högst aktuellt bevis på denna devis är Michael Wiander, författare och egenutgivare, som på mindre än tre månader sålt närmare 2 500 exemplar av sin barnbok Dexter Olssons Äventyr – Morfars hemlighet.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Det finns en stor mängd potentiella möjligheter mellan skaparen av ett mästerverk och den där Upptäckten. I Michaels fall har ett grundligt arbete, där han låtit entreprenören i sig arbeta tillsammans med en gnutta gynnsam slump, resulterat i att han ett knappt år efter att han startade har lyckats väldigt bra. Boken har förutom kometkarriären i försäljningsstatistiken dessutom lyckats få ett stort gensvar från den svårflirtade läsargruppen som består av pojkar i 8 till 13 års ålder – allt helt utan Den stora upptäckten.

– Det som är så speciellt är att det inte var tanken från början, säger Michael. Men hundratals föräldrar har kommit fram till mig med samma historia. Kanske är det för att jag skrivit boken som om jag hade skrivit den till mig själv i den åldern. Då hade jag svårt att hitta böcker jag tyckte om att läsa och läste mest serietidningar. I boken om Dexter har jag blandat ett poetiskt språk med filmiskt tema och mycket fakta.

Hur en bok gör succé är en resa från a till b med både svängar och uppförsbackar längs vägen. När bara ett av de femton förlag Michael från början skickade manus till svarade, fick han rita om sin tilltänkta karta. Han hade ett råmanus som behövde feedback så när förlagen teg som muren vände han sig direkt till läsarna istället.

– Jag var livrädd och jag var helt enkelt tvungen att skaffa mig koll på läget, säger Michael. Så i mars, när jag bestämt mig för egenutgivning, gjorde jag skolbesök på flera olika skolor i Stockholm. 200 barn och 10 lärare fick råmanus med korrekturfel och allt. 30 av barnen och de flesta lärarna läste det. Under tiden gjorde jag tre enkätutskick och fick in svar från ungefär 50 procent av dem. I svaren kunde jag utläsa en linje i vad de tyckte om boken och de flesta sa att den var både rolig och spännande.

Feedbacken blev inte bara ledtrådar till vad som gick hem hos läsarna – i arbetet med att sälja in boken har barnens citat och vad de sagt i djupintervjuer om Morfars hemlighet varit ovärderliga redskap för Michael.

– Veckan innan Bokmässan 2017 gjorde jag en turné till åtta städer mellan Sundsvall och Malmö och hälsade på i skolor och pratade med eleverna, säger Michael. Jag tror det är därför jag också kom 9:a på Bokus topplista ett kort tag senare.

Michael beskriver hela kedjan av arbete som ”all in”. Han har satsat järnet med mässmonter under bokmässan, ljusannons på Ullevi, och lagt pengar på digitala annonser. Hela tiden har han använt framgångarna som kommit längs vägen – som publicitet i media och läsarnas goda vitsord – för att ta sig vidare och ge sin bok en övertygande tyngd. Men bemötandet hos bokhandeln har ändå skiftat och i somliga fall varit direkt otrevligt.

– Till vissa bokhandlar fick jag återkomma flera gånger, säger Michael. Det fanns vare sig dialog eller intresse – som om man var en skitig handlare. Sverige är extremt konservativt och försiktigt – jag har bemötts med en enorm skepsis och det har krävts mycket mod för att våga. Men till slut tog många in boken och när NK i Stockholm sa ja kände jag att det släppte.

Michael kan konstatera att vissa framgångar spiller över på annat och ger ringar på vattnet. I november lossnade det på riktigt. Då hade BTJ gett boken fina recensioner, barnen började fråga efter boken i handeln och flera av Akademibokhandelns butiker, NK i Stockholm och kedjan Dunkin’ Donut med sex butiker i Stockholm tog in den i sitt sortiment.

Att det blev just munkar är mycket av en slumpartad historia i sig. Michaels son är förtjust i det flotyrbakade kaffebrödet och munkarna blev därför ett element i berättelsen om Dexters äventyr. När Michael kontaktade Dunkin’ Donuts VD och berättade det började han skratta och sa ”Vi kan sälja din bok här”.

– Och så blev boken den officiella munkboken, berättar Michael. Det har bara blivit så, det är inget som var uträknat. Tidigare i mitt yrkesliv har jag ofta jobbat så – man kör på och ser vad som händer. Det är så jag funkar som entreprenör.

Att vara isbrytare på en marknad som styrs av jantelag kräver mod och drivkraft. Michael betraktar sig som en poet i hjärtat men har tröttnat på att man skulle behöva välja mellan pengar och att vara kreatör om man arbetar skapande. Allt för många i hans närhet är konstnärer, musiker och författare som sväljer den ”sanningen” men själv vill han navigera framåt i övertygelsen om att man kan få båda.

– Man måste nog vara lite smågalen men det är viktigt att någon är det och vågar, säger han. Istället för att vänta på att bli höjd till skyarna får man ta reda på hur man ska göra själv. Jag hade väntat hela livet på att bli upptäckt och tröttnade på det. Författare behöver bli bättre på att våga synas och ta plats.

Morfars hemlighet – Dexter Olssons Äventyr är den första boken i en tänkt serie om (minst) tolv delar. Bok nummer två kommer ut senast till Bokmässan 2018.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,