Sedan början på november publiceras dagligen skräckhistorien De ögondöda som en följetong på Instagram och Twitter. Upphovsmakarna är författarna Mårten Dahlrot och Jimmy Berestål som nu bjuder in andra författare att skriva på berättelsen.
Skräckförfattaren Anders Fager är en av gästförfattarna som gett sin röst åt delar av Instagramskräckisen De ögondöda – en följetong i många delar. Initiativmakarna till projektet är Mårten Dahlrot och Jimmy Berestål, två författare som inspirerade av en nanonovelltävling hos Type and Tell började på en egen roman anpassad för sociala medier.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Novelltävlingen gick ut på att skriva 140 tecken skräck och publicera texterna på Instagram och/eller Twitter, berättar Jimmy. Mårten gick och vann med ett av sina bidrag, och jag blev ”bubblare” med ett av mina. Då vi båda snabbt blev engagerade och intresserade av konceptet spånade vi tidigt fram en idé om att fortsätta skriva i samma form. Där föddes De ögondöda, Skymninge och alla dess karaktärer, döda som levande.
Rent fysiskt har de båda ännu inte träffats – skype, messenger och Facebook har räckt för att sätta tåget i rullning och det första inlägget av De ögondöda publicerades på Instagram och Twitter den femte november 2017. Sedan dess har de lagt ut mellan fem och sju inlägg om dagen för att få ett bra flöde i berättelsen.
– Fram till idag har vi publicerat ungefär 260 texter, berättar Jimmy. Till en början höll vi oss till det typiska nanonovell-formatet 140 tecken, men övergick ganska fort till att skriva längre texter för att kunna få fram berättelsen på bästa möjliga sätt. Max antal tecken ligger idag på ungefär 400, det får helt enkelt inte plats mer.
Flera kända författare har varit med och skrivit på romanen – både Johan Ring, Tobias Myrbakk och Ulrika Fjellborg finns med. Härnäst väntar Frida Andersson Johansson men innan dess är det Anders Fager som har hand om tangentbordet.
– Jimmy och Mårten skickade ett mail till mig där de skrev “Hej vi tycker du är ball, vill du vara med?”, berättar Anders. Jag tittade på det och upptäckte att det var jäkligt bra. Jag gillar det här icke-linjära sättet sdär berättandet är viktigare än formatet. Jimmy och Mårten är jätteduktiga och bitvis är historien skitläskig.
Anders har lånat ut sin karaktär Ingemar Fredman, en gammal överlevande bibliotekarie från drottning Kristinas tid till De ögondöda.
– Jag har skrivit på detta under motsvarande 2-3 dagar och arbetet pågår för fullt, säger Anders. Det är en fantastisk disciplinövning att begränsa sig till 400 tecken, men det passar mig som har ett ganska korthugget sätt att skriva på. Instagram som format är kul – det kanske ser flummigt ut men tar man sig tid att läsa märker man att det kommer in i sin egen lunk.
Näst på tur att skriva står Lova Lovén men hur lång historien blir i slutänden vet varken Mårten eller Jimmy än.
– Även om vi har de stora dragen klara för oss växer berättelsen fram efter hand, säger Mårten. Så vi vet hur det ska sluta men inte hur många karaktärer, gästförfattare och inlägg det kommer bli innan vi är där.
Både Mårten och Jimmy ser en potential i att använda sociala medier som format för litteratur tack vare dess egenskaper som snabbt och fragmentiserat.
– När vi publicerar på det här sättet vet vi när en viss text kommer möta läsaren – på vilken veckodag, under vilken årstid eller vilken högtid och så vidare – och i det finns det ju en intressant möjlighet, säger de. Det finns också en stor snabbhet i formatet, ibland kan det gå mindre än tio minuter mellan att en text är klar och att den ligger ute för läsning. Rent teoretiskt skulle vi också kunna analysera vilken typ av inlägg vi får mest likes på och sedan anpassa berättelsen efter det som läsarna gillar, så det är ingen tvekan om att det finns spännande potential i formatet.
I nuläget har De ögondöda omkring 240 följare på Instagram även om några läsare också följer berättelsens utveckling på Mårtens och Jimmys blogg. Det nya konceptet tar en stund att arbeta in men antalet följare ökar stadigt och kanske kan det i framtiden bli fler historier skrivna för sociala media.
– Vi får se, säger Mårten. Allt det här är för nytt för att vi ska ha hunnit till de tankarna. Men det är ett otroligt kul och inspirerande format att skriva i, så främmande inför tanken är vi inte.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!