De senaste 12 månaderna har Adlibrisgruppens omsättning passerat 2 miljarder. 80 procent av försäljningen utgörs av fysiska böcker. Black Friday innebar en omsättning på 78 miljoner.
Omsättningen för Adlibrisgruppens alla e-handelssajter har under de senaste 12 månaderna överskridit 2 miljarder kronor och de når därmed sin målsättning.
– Efter en period av fallande försäljning satte vi i början av 2015 upp målet att nå två miljarder i omsättning. Det är därför en viktig milstolpe för oss och en bekräftelse på att vi är på rätt väg med våra satsningar. Samtidigt är vi bara i början av vår utveckling att fortsätta driva e-handeln framåt och fortsätta skapa ännu bättre och smidigare kundupplevelser, säger Johan Kleberg, vd Adlibrisgruppen.
Bokförsäljningen har fortsatt öka under perioden med extra stark försäljning av faktaböcker och barn- och ungdomsböcker. De senaste 12 månaderna har försäljningen av fysiska böcker stått för 80 procent av Adlibrisgruppens totala försäljning, vilket beräknat på en omsättning på 2 miljarder innebär 1,6 miljarder kronor.
Under Black Friday/Black weekend omsatte Adlibrisgruppen 78 miljoner, och försäljningen på Adlibris ökade med 57 procent jämfört med föregående år.
– Allt tyder på att vi kommer göra en riktigt bra julhandel i år igen. Vi vet att allt fler kunder upptäcker hur enkelt och prisvärt det är att handla julklapparna hemifrån och vi märker redan nu på vår försäljning att den trenden är starkare i år än tidigare, fortsätter Johan Kleberg.
I Adlibrisgruppen ingår e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Kökets favoriter, Roliga prylar, Yayday och Odla.