Årets Black Friday-kampanjer är avslutade hos Bokus och Adlibris. Båda nätbokhandlar är nöjda med försäljningen och Hans Rosling blev årets storsäljare.
Både Bokus och Adlibris avslutade sina Black Friday-kampanjer under söndagen den 26 november. Hos Bokus hade då kampanjen varit igång sedan 21 november, medan Adlibris hade tjuvstartat redan ett par veckor i förväg.
– Vi är mycket nöjda med försäljningen under hela veckan som var högre än förra året, säger Peter Brühl, Försäljning & e-handel Bokus.
Många titlar hade stark försäljning på Bokus under Black Friday, extra stark efterfrågan hade Hur jag lärde mig förstå världen av Hans Rosling och Fanny Härgestam. Men även Godnattsagor för rebelltjejer: 100 berättelser om fantastiska kvinnor av Elena Favilli och Francesca Cavallo (läs en intervju om boken med förlaget Max Ström här) samt Pixi Adventskalender stack ut med höga försäljningssiffror.
Även på Adlibris gick årets Black Friday bra.
– Kampanjen gick över förväntan och vi ökade försäljningen tvåsiffrigt, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, som berättar att Adlibris även väljer att fortsätta med ett presentkortserbjudande under hela veckan för att bibehålla försäljningen.
På topplistan hos Adlibris under Black Friday-perioden ligger redan nämnda Hur jag lärde mig förstå världen, följd av Omgiven av idioter av Thomas Erikson, redan nämnda Godnattsagor för rebelltjejer, Begynnelse av Dan Brown och Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan.
Enligt statistik från betaltjänsten DIBS slogs nytt e-handelsrekord i Sverige under Black Friday 2017, i genomsnitt ökade volymen med 14 procent och omsättningen med 20 procent. Nästan hälften av alla svenskar handlar under Black Friday och främst online – en trend som bevisligen gynnar även nätbokhandlarna.
Läs också: Black Friday 2017 – så ska Adlibris, Bokus och bokhandeln få folk att välja böcker