Genom flytten till Bokmässan i Göteborg hoppas Bonniers att Crimetime ska växa och attrahera fler betalande besökare, en nödvändighet för att gå runt.
På förmiddagen idag kom nyheten att deckarfestivalen Crimetime Gotland flyttar till Göteborg och går in under Bokmässans tak. Satsningen är ett samarbete mellan Bokmässan och Bonnierförlagen.
Boktugg ställde fyra frågor till Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör på Bonnierförlagen.
Varför väljer ni att inte fortsätta satsa på Gotland?
– Vi bedömer inte att arrangemanget kan växa i den omfattning vi vill på Gotland. Genom att flytta arrangemanget till Göteborg och Bokmässan får Crimetime betydligt större möjligheter att växa och attrahera fler besökare, samt möjlighet också till ökat nätverkande bland branschaktörer som arbetar med crime.
Har det varit svårt att få ekonomi i festivalen där?
– Ja, det sammanlagda underskottet för de tre åren med Crimetime är över 4 mkr. För att festivalen skulle ha kunnat leva vidare och bära sig ekonomiskt på Gotland hade den behövt betydligt fler besökare totalt och fler betalande besökare.
Hur kommer eventet att förändras nu?
– Bokmässan är mycket mån om att den som medverkat i eller besökt Crimetime tidigare ska känna igen sig i programmet. Därtill kommer man att jobba med inramning och koncept som känns Crimetime. Samtidigt blir det förstås mycket som förändras när festivalen flyttar från Visby till Göteborg. Vad, hur och i vilken omfattning kommer projektgruppen för Crimetime Göteborg att arbeta vidare med nu.
Vilka fördelar finns med att flytta till Göteborg?
– Framför allt att Göteborg och samarbetet med Bokmässan gör Crimetime tillgängligt för betydligt fler besökare. Med en genre som älskas och läses av så många tror vi att den här mycket uppskattade mötesplatsen kan bli betydligt större, säger Jenny Bjuhr Berggren.