Egenutgivare efterlyser enkla vägar ut i streamingtjänsterna som efterlyser enkla sätt att hantera den stora mängden av små förlag och kvalitetssäkra de digitala filerna. Publit menar att de har en lösning på gång.
– Vi som startade Publit var själva publicister. Vi förstod aldrig varför det inte skulle vara lika enkelt att ge ut en bok som att posta till en blogg; varför det inte skulle kunna vara lika trevligt att följa sin försäljning som det är att logga in på Spotify för att kolla vem som lyssnar på ens musik, skriver Publit i ett blogginlägg.
Vi har de senaste dagarna rapporterat om hur egenutgivare (och för all del riktigt små förlag) upplever att det är väldigt krångligt att nå ut med sina eböcker hos streamingtjänsterna.
”Du måste själv ha F-skattsedel och teckna separata avtal. Varför lever egenutgivningsbranschen kvar i den gamla tiden där man bara kan sälja boken som digital nedladdning eller i tryckt format?” skriver egenutgivaren Alexander Forselius i ett debattinlägg.
De tre streamingtjänsterna vill gärna ha tillgång till fler böcker men vill förstås slippa den administrativa bördan med att skriva avtal för enstaka titlar och samtidigt behöver de säkerställa kvaliteten på de levererade digitala filerna, oavsett om det är epub eller mp3-inspelningar.
”När nischen bokstreaming nu mognar blir det viktigt att också få ombord små och mellanstora förlag. Därför jobbar Publit sedan en tid tillbaka i nära samråd med prenumerationskanalerna för att hitta avtalsmodeller och interaktionsdesign som underlättar onboarding”, skriver Publit.
Inom en snar framtid kommer det vara lika enkelt att nå ut till prenumerationskanalerna som till övriga återförsäljare, även för alla de som saknar direktavtal, lovar Publit.
Det är det många riktigt små förlag och egenutgivare som ser fram emot.