Storytel prisas som Årets svenska affärsmodell för att de genom sin positiva användarupplevelse banat väg för ett breddat sätt att ta till sig litteratur.
Storytels delårsrapport släpptes på onsdagsförmiddagen vilket resulterade i ett 4-procentigt fall på börsen, men på torsdagskvällen hade bolaget anledning att fira då de tilldelades priset Årets svenska affärsmodell.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Det är väldigt hedrande och roligt att vi uppmärksammas på det här sättet, säger Jonas Tellander, vd Storytel. Det sker ett teknikskifte i bokbranschen. I princip står ljudstreamingtjänster för tillväxten i branschen medan resten av marknaden sjunker något.
Årets svenska affärsmodell delas ut av konsultföretaget Cordial i samarbete med Affärsvärlden och talangnätverket Nova. Juryns motivering lyder:
”Vinnaren har snabbt tagit en stark position på en i grunden mycket mogen marknad och har i dag en halv miljon betalande prenumeranter. Produkten utgörs av en digital plattform som ger kunderna tillgång till ett fantastiskt utbud av kunskap och underhållning i ett format som snabbt vunnit mångas hjärta – och öron.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Med en ät så mycket du vill-modell, innehåll på flera språk och en positiv användarupplevelse har vinnaren banat väg för ett breddat sätt att ta till sig litteratur. Genom nytänkande och med en förståelse för kundernas behov har de lyckats med det många trodde var omöjligt. Årets svenska affärsmodell har på ett övertygande sätt och med stor ambition visat att gammal inte alls är äldst.”
Storytel finns idag i Norden, Holland, Polen, Ryssland och Spanien, men ambitionen är att växa med 40 procent per år och att lansera sin streamingtjänst i ännu fler länder.
– Det är, och har varit, en utmaning är att få med sig bokbranschen. I Sverige är vi hemma, men i andra länder kommer vi med något helt nytt fortfarande, där är man van att sälja fysiska böcker, vi har en helt annan modell, säger Jonas Tellander.