Streamingtjänsterna Storytel, BookBeat och Nextory öppnar för egenutgivare på sina plattformar på olika sätt. Här kommenterar de debattinlägget.
Författaren och egenutgivaren Alexander Forselius efterlyste enklare sätt för egenutgivare att få ta del av streamingrevolutionen framför allt genom att kunna nå ut med eboksversioner av sina böcker på Storytel, BookBeat och Nextory. Idag krävs avtal med varje tjänst och därmed finns en tröskel för mikroförlag och egenutgivare.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Vi bad de tre stora streamingtjänsterna att kommentera debattinlägget.
– En av de mäktiga grejerna med dagens streamingtjänster är att vi har möjlighet att erbjuda allt. Det finns ingen konkurrens om hyll- och lagerplats, även om givetvis inte allt kan frontas. Vi har inga skäl att utestänga egenutgivare utan vill tvärtom gärna vara med och sprida berättelser och verk från oberoende utgivare, så länge vi tror att våra användare kommer uppskatta det, säger Agnes Junker som är innehållsansvarig på BookBeat och fortsätter:
– I dagsläget har vi dock, som Forselius påpekar, avtal med varje enskild utgivare. Här ser vi en viktig roll för distributionstjänsterna Axiell och Publit för att det ska bli enkelt för stora som små utgivare att ansluta sin katalog till oss, exempelvis genom att kunna godkänna våra villkor med ett par klick via deras gränssnitt.
Hennes kollega Camilla Silfvenius på Nextory uppmanar egenutgivare att höra av sig.
– Vi på Nextory säljer gärna så många böcker som möjligt så alla är välkomna att kontakta oss – författare, förlag och egenutgivare!
Även Storytel öppnar dörren för egenutgivarna men ser gärna att det sker med hjälp av någon samlande plattform.
– Precis som att Record Union har tagit fram en lösning för distribution av musik via streamingtjänsterna så är ju detta en utmärkt möjlighet för egenutgivningstjänsterna för böcker. Om de tar fram en samlad lösning för ljudböcker och eböcker så vore det ett utmärkt innehåll för Storytels lyssnare att kunna ta del av, givet att ljudkvalitet och inläsningar håller god kvalitet, säger Jonas Tellander på Storytel.
Vi har pratat med ett antal mindre förlag och bilden är att alla streamingtjänster lagt fokus på de största förlagen och de största titlarna i början. Eftersom det har krävts speciella villkor och inledningsvis även att man själv levererade filer så var ”dörren visserligen inte stängd men det skickades ingen inbjudan”, som en liten förläggare uttryckte det.
Men i takt med att alla traditionella eller snarare etablerade förlag nu anslutit sig så blir det naturligt även för streamingtjänsterna att vända blicken mot egenutgivarna och hitta en smidig lösning. För de vill ju inte riskera att nästa egenutgivna bästsäljare som toppar listorna inte går att lyssna eller läsa i just deras tjänst.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!