Trollihopp – Det stora äventyret skulle bli en gåva från författaren Magnus Emlén till hans barn. Det blev det, samtidigt som tusentals andra också blivit trollbundna av boken.
När Gällivarebon, författaren och fotografen Magnus Emlén fick barn ville han ge dem en naturupplevelse som sträckte sig hela vägen in i barnkammaren. Snart upptäckte han dock att det saknades barnlitteratur av det slaget han ville förmedla till barnen under sagostunderna. Själv har han alltid spenderat mycket tid i skog och mark, och med önskan om att smitta sina barn med samma längtan efter naturen tog han saken i egna händer och skapade Trollihopp – Det stora äventyret.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Att göra en fotografisk barnbok har krävt tid och tajming – förutom att komma på storyn har han byggt rekvisitan själv och sedan fått invänta rätt väderlek, ljus och årstid för att kunna ta bilderna.
– Det blir bäst när det är så autentiskt som möjligt, säger Magnus. Till exempel är den lilla lyktan som är med i boken bara fyra centimeter hög i verkligheten och den fick jag bygga själv. Jag har gjort den så att den går på batterier och kan lysa. Hade man ritat hade man kunnat sitta hemma i värmen och inte behövt ge sig ut i minus 30, tillägger han och skrattar. Men är man ute efter en viss scen får man vänta tills vädret är som man tänkt sig.
Efter några års arbete med boken tryckte Magnus själv upp den på eget förlag. Men han är noga med att poängtera att Trollihopp från början var en bok skapad av honom till hans egna barn. Att allt sedan tagit rejäl skruv, första upplagan om 1 000 exemplar sålde slut på nio veckor, och att han fått beställningar ända från Japan kanske beror på att boken kom just från hans hjärta från allra första början – som ringar på vattnet.
– Det är fantastiskt roligt att det har gått så bra, säger Magnus på sjungande norrländska. Jag tror att den mottagits så väl för att denna sortens böcker saknats på bokmarknaden.
Både sociala medier och word-of-mouth har spelat en viktig roll för Trollihopp. Redan under arbetet med boken skapade Magnus indirekt en lokal snackis om boken genom att anonymt posta bilder i sociala media och berätta om att något trolskt var på gång. Det fick invånarna i Gällivare att börja spekulera om vem det kunde vara som låg bakom boken. När det sedan blev känt vem det var hade Magnus redan byggt en webbshop dit folk kunde vända sig för att beställa boken.
– I beställningarna ser jag att människor från hela Sverige vill läsa boken. Återförsäljarna har själva hört av sig och köpt in den, bland annat finns den hos alla Naturkompaniets butiker. Det har till och med hört av sig folk från Japan och vill ha den, säger Magnus.
Andra upplagan av boken kommer i november och är översatt till engelska för att passa de utländska kunder som redan förbeställt den. Dessutom har olika verksamheter som arbetar mot turistnäringen bokat exemplar. En anledning till detta är att bokens innehåll inte bara tilltalar sin primära målgrupp utan också många vuxna utan barn som istället köper den för bildernas skull.
– Jag rör mig mycket runt omkring och man kan säga att skogarna från nästan hela Norrland är med i böckerna. Trollihopp – Det stora äventyret väcker intresse för vår vackra natur och en medvetenhet om hur viktig vår miljö faktiskt är med hjälp av riktiga foton och de glada små trollen.
Just nu jobbar Magnus på bok nummer två i serien om Trollihopp. Storyn om trollen i Norrlands skogar blev för lång för att rymmas mellan pärmarna i en bok och i slutändan ska det landa i en trilogi.
– Den andra boken är klar efter sommaren, säger Magnus. Kan jag bara gå runt utan förlust kör jag på.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.