Bokhandelskedjan Ugglan i Sverige har lanserat en ny webbplattform som ska underlätta för kunderna. Samtidigt startar de en VIP-klubb för medlemmar.
– Det är med viss stolthet som vi tillsammans med Shape & Brand har byggt en ny webbplattform, berättar Anders Billing, vd för Ugglan.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Det var för ungefär ett år sedan som Ugglan började titta på nya lösningar för webben. På den nya hemsidan ugglanbokhandel.se som lanserades i början av oktober ligger nu alla centralt inköpta böcker i en traditionell webbshop, med skillnaden att kassadelen saknas. Kunden kan alltså inte göra köp online, men kan istället kontrollera lagersaldot i sin lokala butik genom att göra en förfrågan via ett formulär.
Beslutet om den nya webben grundar sig i ekonomiska frågor och den tuffa konkurrensen mot andra försäljningskanaler som den fysiska bokhandeln upplever.
– Ibland känner man sig maktlös mot näthandeln. Man skriver bloggar och skapar eget innehåll för att försöka visa att man finns, säger Anders Billing.
Syftet med hemsidan är att driva trafik till de 59 butiker som är anslutna till Ugglan. Butikerna finns även representerade i ett register med information om öppettider, kontaktuppgifter och länkar till lokala hemsidor.
– Det har varit en uppstartsfas nu de senaste veckorna, inte minst för våra lokala användare, men vi upplever att kunderna hittar till sajten, säger Anders Billing.
Medlemsklubben, kallad VIP-klubben och också den ett nytt inslag hos Ugglan, har varit på tal under betydligt längre tid.
– Jag tror att den moderna konsumenten förväntar sig att butiker erbjuder någon form av bonuspoäng eller rabattsystem för återkommande kunder, säger Anders.
Tidigare har det förekommit lokala klubbar i enskilda Ugglan-butiker med stämpelkort och liknande, men Anders säger att kunderna är trötta på att hålla reda på fysiska kort. Idag ska det ske digitalt.
– Vår kundklubb fungerar som klubbar brukar göra. Vi vill ha kontakt med våra stamkunder och kunna nå ut till dem med unika erbjudanden. Det är ett problem idag för hela den fysiska bokhandeln som har använt sig mycket av direktreklam och annonsering i pressen och så vidare. VIP-klubben är ett bra verktyg för att hålla kontakt med dem som gillar oss.
För att locka medlemmar har Ugglan använt sig av ett erbjudande med 20 procent rabatt på en vara om man registrerar sig i klubben, online eller i butik.
– I slutet på förra veckan hade vi ett par hundra medlemmar, berättar Anders Billing, och säger att de har höga målsättningar för kundklubben och menar att det inte vore orimligt att inom ett år ha 50–100 000 medlemmar.
Hur ska ni nå ut till kunderna med information om att klubben finns?
– Det är det stora jobbet, säger Anders Billing. Vi har jobbat mycket med pedagogiken mot butikerna, haft möten och ringt runt för att alla ska känna sig motiverade och informerade. Butikerna får annonsera i sin lokala marknadsföring och jobba med det på plats, men vi ska även sprida budskapet i våra andra kanaler som till exempel Facebook.
Tror ni att det här kan uppmuntra fler att handla hos er? Eller är det ett sätt att ge tillbaka till trogna kunder?
– Både och! I första hand är det att hålla kontakten med de som gillar oss och våra böcker. Det är viktigt att ha en bra relation till våra stamkunder.
Genom klubben kommer Ugglan både att jobba med centrala erbjudanden för butiker i hela landet, men det ges även möjlighet för butiker att göra egna utskick till kunder i sin geografiska närhet.
– Det är viktigt att den lokala butiken också kan dra nytta av kundklubben i sin marknadsföring, säger Anders Billing.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!