”Vi hade en känsla av att det här kan bli något, men vi hade inte vågat drömma om det här”, säger Sofia Hahr på Rabén & Sjögren som är förläggare till Handbok för superhjältar.
– Det krävs tur och timing, men det känns jätteroligt. Det är en väldigt speciell bok, en slags hybridbok för dagens barn som är vana vid att kommunicera med bilder, säger Sofia Hahr på Rabén och Sjögren.
Det började med ett spontanmanus när författarna skickade in till Kolik förlag som då satt i Norstedtshuset. Utgivningen består av serieromaner, humorserier, feministisk erotik, dagboksserier och klassiker i serieform.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Men de ger inte ut barnlitteratur och dessutom var Handbok för superhjältar inte en regelrätt seriebok, så manus landade hos mig och jag blev fascinerad av de fantastiska bilderna. Och jag började läsa historien som också har något, säger Sofia.
Hon bokade ett möte med Elias och Agnes Våhlund och kopplade in serietecknaren Fabian Göranson som frilansredaktör.
– Jag är mer textmänniska och Fabian har fokuserat på bilden. Elias och Agnes har fått hjälp att jobba med dramaturgin och de bågar som spänner över de fyra böcker som planeras, säger Sofia.
Barnböcker ska gärna ges ut i serier, något som bokhandeln efterfrågar. En serie ger helt enkelt längre tid i hyllan och en ökad chans att hålla sig levande bland läsarna.
Den första boken släpptes i maj men det var inte förrän i juli som den började ta fart och klättra på listorna hos nätbokhandlarna. Under sommaren har den under några dagar toppat både Adlibris och Bokus totala topplistor.
– Det är sällan debutanter skenar från början. För att det ska bli en succéserie så krävs det oftast flera delar innan det släpper, säger Sofia Hahr.
En annan framgångsfaktor som med de flesta andra storsäljare var att läsare rekommenderade boken till andra. En förälder skrev ”detta är boken att ge till iPad-traumatiserade barn”.
– Samspelet mellan bild och text gör att det blir mer lättillgängligt. Det fanns en tid när man tittade snett på tecknade serier, de ansågs inte fina nog, men idag har man en helt annan syn på det. Det är ett annat sätt att läsa men det är fortfarande läsning, säger Sofia Hahr.
Barnböcker som blandar bild och text är hett, vilket vi sett inte minst med Jeff Kinneys böcker eller Trädkojan-serien. Det är ett bra sätt att få igång läsningen.
Det är många som letar efter nästa Jeff Kinney?
– Det finns många serier som påminner om Kinneys serie men de allra flesta är bara copy utan hjärta. Vi har inte hittat någon som vi känt varit så bra. Det som får barn att läsa är en bra historia och det är det vi bedömer, säger Sofia Hahr.
Det ska alltså bli fyra böcker i serien Handbok för superhjältar. Den andra delen släpps 26 oktober och tredje delen kommer i mitten av maj 2018 och den fjärde boken förmodligen nästa höst.
– Det är ett digert illustrationsarbete som ligger bakom de här böckerna. Elias säger att han har material till 22 böcker, men vi börjar med fyra, säger Sofia Hahr.
Rabén & Sjögren får in runt 2 000 spontanmanus varje år så det krävs en del för att sticka ut. Det är tuff konkurrens.
– Vissa år har vi fem debutanter och andra år ingen alls. Men faktum är att flera av våra allra största författare har vi hittat bland spontanmanus, säger Sofia Hahr.
Ser du några trender i de inskickade manus ni får?
– Man märker ju att de tittar på vad som är populärt. Och så lite variationer utifrån årstiden. Efter sommaren kommer alla tjocka fantasymanus. Men i slutändan behövs en bra historia, oavsett om det handlar om vampyrer, zombies eller superhjältar, säger Sofia Hahr.
Hon tycker att många manus som kommer in idag är väldigt genomarbetade, det är mycket mindre stavfel idag exempelvis.
– En sak som dök upp för fyra–fem år sedan var en ny trend med att vi fick färdiga egenutgivna böcker. Blir man refuserad idag har man alla möjligheter att själv publicera sin bok.
Och det är inte helt omöjligt att de faktiskt plockar upp en egenutgiven bok.
– Vi tittar ju på allt vi får in. Men då måste det vara bra och det måste finnas en vilja att diskutera texten. Vi jobbar väldigt mycket med manus, både i storyline och karaktärer så det gäller att författaren är villig att jobba med en redaktör.
När det gäller barnboksmanus får Rabén & Sjögren in sådana både med och utan bilder. För de yngre målgrupperna upp till sex år är det oftast kompletta berättelser med bild, medan manus för äldre oftast är rena textmanus.
– Ibland kan det vara så att inte både text och bild håller. Men med Handbok för superhjältar var det en jättestark berättelse och fantastiska bilder som de hade jobbat med i flera år. Det var en väldigt färdig bok redan på manusstadiet, säger Sofia Hahr.
Handbok för superhjältar väcker intresse även utanför Sverige. Tidigt köptes de norska rättigheterna för bok ett och två via pre-empt och under hösten har boken sålts till Danmark och Island. Det pågår förhandlingar med flera länder och några av dem beräknas vara i hamn innan oktober är slut.
LÄS ÄVEN: Elias och Agnes Våhlund vill bygga ett universum runt Handbok för superhjältar
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!