Camilla Adolfsson, som har jobbat med grafiska frågor i mer än 20 år, har en lösning på hur förlagens produktionsarbete kan effektiviseras.
Efter tolv år på NE och sex år på Studentlitteratur har Camilla Adolfsson sett och gjort det mesta inom det grafiska området. Hon har arbetat som grafisk inköpare, grafiskt ansvarig, formgivare, med sättning, repro, varumärkesbyggande, illustrationer, omslag, prepress och slutkontroller för tryck- och webbpublicering. Bland annat. Hon är utbildad vid Grafiska institutet i Stockholm och har även erfarenhet av produktion på reklambyrå.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– På mitt senaste jobb på Studentlitteratur var jag spindeln i nätet kring allt som gällde de grafiska frilansare vi anlitade. Jag gjorde beställningar och gav riktlinjer i startskedet av projekt, samtidigt som jag var ett stöd till förläggarna och redaktörerna för grafiska frågor, berättar Camilla.
Men förlaget gjorde en omorganisation vilket ledde till att rollen försvann och tjänsten splittrades upp. Eftersom Camilla kan se ett tydligt behov av en grafisk projektledarkompetens i hela branschen har hon nu valt att starta eget för att fortsätta jobba på liknande vis – med att stötta förlag och rekambyråer med grafiska frågor under produktionen.
– Jag är den som tar över när den kreativa fasen är över, när boken eller produkten ”bara” ska produceras, säger hon.
Affärsidén grundar sig i att bidra till en ökad effektivitet. Om förläggaren kan släppa produktionen till någon annan, så kan hen själv vända blicken mot nästa projekt istället för att fastna i produktionsfasen. Idag är trenden att slimma förlagen och plocka bort funktioner som fördelas på andra tjänster, men det går ut över andra yrkesroller.
– Alla ska göra det de är bäst på, säger Camilla. Bokförlag är ofta små företag, vissa vill göra allt för att de tycker det är roligt eller för att de vill ha kontroll. Men då värderar de inte riktigt sin tid. Min utmaning är att få förlagen att förstå att den tiden skulle de istället kunna lägga på att vända sig till nästa projekt och utveckla verksamheten.
En person med erfarenhet av allt som rör den grafiska och tekniska produktionen kan göra jobbet både snabbare och billigare eftersom man har en överblick och kan pressa priser, menar Camilla. Hennes egen profil är dessutom att finnas till hands som rådgivare och kunna se inte bara det som kunden har bett om utan även hantera produktionen ur ett vidare perspektiv.
En bortrationaliserad yrkesroll
Traditionellt fanns det på bokförlag en person som kallades faktor – någon som räknade på jobb, tog in offerter från tryckeri och repro och höll ihop produktionen. Men sedan den rollen började försvinna under 90-talet har det uppstått en lucka.
– När man gjorde sig av med faktorerna tappade man deras yrkeskunskap, allt tekniskt kunnande kring grafisk produktion. Numera förlitar man sig mycket på formgivarna, vilket leder till att vissa frågor faller mellan stolarna, säger Camilla.
Många formgivare som Camilla har pratat med säger att de saknar ett stöd från sina uppdragsgivare kring de grafiska frågor som inte är regelrätt formgivning. De tvingas lära sig det tekniska trots att det inte är deras specialkompetens, helt enkelt eftersom beställaren väntar sig att de ska besitta de kunskaperna.
Var går det snett i den grafiska produktionen?
– Det kostar mer än det behöver kosta och hämmar förlagen att utvecklas. Tittar man på slutresultatet syns en kvalitetssänkning i sådant som bildhantering och andra grafiska element med dålig kvalitet som släpps igenom, ofta för att ingen har sagt att det kunde ha gjorts annorlunda.
Ett problem är också att det inte finns någon som känner sig manad att ta tag i de här frågorna, menar Camilla, och man tvingas lösa problem när de dyker upp. Det blir ett nödvändigt ont för många, vilket leder till att det ofta blir lite ”good enough”.
– Idag finns en uppfattning om att ”bara man har Indesign i sin dator så man göra böcker (eller trycksaker)”. Men jag brukar ställa frågan: ”Om du har köpt en hammare, kan du då automatiskt bygga ett hus?” Kunskapen sitter inte bara i verktyget, man måste veta hur man ska bygga så att det håller, säger Camilla.
Rollen som Camilla Adolfsson anser saknas, den roll som hon själv har antagit som frilansade konsult, är vad hon kallar för produktionsledare eller koordinator för den grafiska produktionen. Med hjälp av sitt stora nätverk och sina egna kompetenser erbjuder hon nu sina tjänster till dem som kan behöva hennes stöd.
– Jag brinner verkligen för detta! Jag håller mig ajour med tekniken och vilka leverantörer som finns, vilket i princip är omöjligt om man samtidigt arbetar som redaktör eller förläggare.
Camilla startade upp sitt företag i mitten av augusti och hon känner att det finns ett intresse. Många håller med om att det hon satsar på är viktigt, och hon har nu några uppdrag som hon hoppas ska leda till fler.
– Jag tror det finns de förlag som fortfarande vill ha kvalitet, säger Camilla Adolfsson.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.