Spel och litteratur – två helt olika världar?

Bobbi A. Sand, spelutvecklare och författare.

Vad kan förlagsbranschen lära sig av spelbranschen? Bobbi A. Sand, spelutvecklare och författare, har erfarenhet av båda världar. I september 2017 kom Bobbis bok om spelkulturer, Växande världar, på BTJ Förlag.

Bobbi har jobbat med speldesign sedan 2005, då hen tillsammans med Karin Ryding startade spelföretaget Ozma efter att ha pluggat interaktionsdesign på Malmö Högskola.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

– Vi jobbade med spel på ett otraditionellt sätt. Man kan kalla det gamification, trots att ordet ännu inte fanns då, det vill säga att använda speltänk och inkludera spelmekanismer i sådant som inte nödvändigtvis är ett spel.

Företaget finns fortfarande kvar även om det inte drivs särskilt aktivt i nuläget. Efter en tid på Stadsbiblioteket i Malmös digitala bibliotek med utveckling av digitala tjänster fick Bobbi 2016 ett stipendium för att göra ett spel, Knife Sisters, som är en så kallad visual novel. Detta görs under varumärket Transcenders.

Men Bobbi är även författare och har gett ut fyra böcker på eget förlag, något som inte direkt gjorde Bobbi rikare, men som gav en hel del erfarenhet.

– Jag fick lära mig hur det fungerar att ge ut böcker, jag gillar att ta reda på hur saker fungerar. Själva produktionsdelen är rolig, men säljdelen är svår att bära ensam, berättar Bobbi.

Bobbi kom i kontakt med BTJ Förlag som redaktör för boken En lärandemiljö för ett samhälle i förändring. Det ledde till att BTJ kontaktade Bobbi med en förfrågan om att skriva en bok om spelkulturer, och i september 2017 kom boken Växande världar. Om spel, spelkulturer och spelare i samtiden.

Boken är en introduktion till både vad spel är, hur de fungerar och vilka typer av spel som finns. Den riktar sig framför allt till bibliotekspersonal och lärare, men egentligen till alla som kommer i kontakt med spelare och som är nyfikna på vad spel är. Den innehåller också verktyg för hur man kan jobba med spel ute i verksamheterna.

– Det är en bra grundbok om man inte vet så mycket om spel. Idag finns det mycket okunskap om vad spel är, det är ju ett ganska nytt fenomen som har vuxit sig stort så snabbt. Många känner att det är en hel värld som de inte vet hur de ska angripa.

I egenskap av både författare och speldesigner har Bobbi en hel del att säga om likheter och skillnader mellan spel och böcker, och likaså spelbranschen och bokbranschen.

– Spel är så otroligt brett, det är så mycket som ingår i begreppet. Men ofta finns det en fiktiv berättelse, oavsett om man läser eller spelar. Den stora skillnaden är att i spel kan man själv påverka handlingen – en läsare är visserligen också en medskapare, men en spelare är snäppet mer aktiv, säger Bobbi, och tillägger att utgångspunkten här framför allt är digitala spel.

Deltagandet innebär att verket (i det här fallet spelet) blir olika för olika användare (spelare).

Behöver litteraturen utvecklas för att locka spelarna?
– Det där är svårt. Finns det ens någon mening med det? Varför ”borde” spelarna läsa, jag tycker inte riktigt att det är fruktbart.

Enligt Bobbi finns det många spel som liknar litteratur, så om man talar om läsförståelse så kanske den lika gärna kan utvecklas i spelsammanhang.

Vad skulle krävas för att spelvärlden ska få högre status?
– Jag tror man måste lyfta fram spel som utvecklas utanför de stora spelbolagen och istället peka på bredden. De små spelföretagen brinner för något de vill berätta, som till exempel med självbiografiska spel. Många kan inte ens föreställa sig hur många speciella och fina berättelser det finns i spelvärlden.

Bobbi säger att det handlar om att värdera upp hela spelområdet, dels genom att höja kunskapen och förståelsen om vad spel är för att i förlängningen höja statusen på spel som något betydelsefullt.

– Det pågår en stor rörelse inom spelvärlden om hur man ska bredda spelmediet och hur fler berättelser ska få rymmas.

Kan bokbranschen lära sig något av spelbranschen?
– I spelbranschen är man mycket fokuserad på spelarna. Spelaren är nummer ett och man är inte så inriktad på kreatören, vilket ofta är fallet inom bokbranschen då mycket fokus är på författaren. Bok- och förlagsbranschen skulle kunna utvecklas genom att fokusera mer på läsaren och ge den större delaktighet.

Ett exempel på detta är interaktiva eböcker där det kan uppstå ett samarbete mellan läsare och förmedlare.

– Jag tror mycket på att göra verk som tar sig utanför boksidorna och uppmuntrar till publikmedverkan, det är inte så vanligt i litteraturen. Man kan göra så mycket mer och jobba med många medier. Dra nytta av webben i förhållande till litteraturen och skapa spel baserade på böckerna redan från början, istället för att det är något som kommer i efterhand.

Bobbis egna karaktärer har till exempel haft en egen blogg vilket gjorde det möjligt att läsa boken och bloggen samtidigt.

– Böcker och spel är två helt olika medier som utvecklas på olika sätt, men lite mer experiment i bokbranschen hade varit kul att se, säger Bobbi A. Sand.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.