Frankfurt Book Fair 2017 har nyss avslutats. Vi pratade med några litterära agenter som upplevde mässan som lugn, trevlig och överlag lyckad.
– Det har varit en lyckad mässa i år. Inga ”big books” har legat i vägen och stört utan vi som agenter har fått presentera och prata om våra böcker för uppmärksamma förläggare, berättar Linda Altrov Berg på Norstedts Agency.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Under Frankfurtmässan sålde Norstedts Millennium till ytterligare länder och säkrade även försäljningen av ett par böcker som de pitchade in under Bokmässan i Göteborg.
Vad gick särskilt bra i år?
– Non Fiction! Tidigare års Expeditionen, Dödsstädningsbok, Hygge, Lagom har i år kompletterats av svampplockarbok, bli berusad i dina underkläder-bok och en skogsbadarbok, säger Linda Altrov Berg.
Tor Jonasson från Salomonsson Agency säger att mässan var väldigt trevlig.
– Mer fokus på författare, böcker och framtid än tjat om dåliga tider, säger Tor Jonasson.
Salomonsson Agency har sålt Niklas Natt och Dags debut 1793 till 16 länder och förhandlingar pågår i flera andra länder. Intresset för boken är enormt, berättar Tor (läs även vår intervju med Niklas Natt och Dag). Salomonsson Agency har under Frankfurtmässan även haft stora framgångar med Matias Faldbakkens The Hills, hans första roman på 9 år och enligt Tor ”en enastående roman. En framtida klassiker”.
Något annat anmärkningsvärt?
– Hessischer Hof och Frankfurter Hof har fortfarande kvittosystem som är lika moderna som faxapparaten, säger Tor.
Lena Stjernström från Grand Agency upplevde mässan som ganska lugn.
– Förläggarna säger att det inte varit några stora titlar som stuckit ut.
Grand Agency hade en ovanligt varierad nyhetslista den här mässan. Tre nya barn- och ungdomstitlar, ett par starka thrillers och en efterlängtad ny fackbok av Henrik Fexeus. Hans drygt tjugo förlag över hela världen är mycket dedikerade och trogna och har längtat efter en ny titel, berättar Lena.
– Så det blir många kontrakt att skriva när vi kommer hem. Roligt är också att vi sålt den grafiska romanen Vei till sex länder inklusive USA, säger Lena Stjernström.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!