Flera av Kazuo Ishiguros böcker vidrör genrer inom fantastiken. Vi pratar med Karin Waller från SF-bokhandeln i Malmö om Nobelpris och fantastik.
Nobelpristagaren i litteratur 2017, Kazuo Ishiguro, är läst och uppskattad inom många olika kretsar. Som Wahlström & Widstrands litterära chef Maria Såthe berättade för Boktugg på dagen för tillkännagivandet är Ishiguro ”tillgänglig men håller ändå en hög litterär kvalité”. Han hyllas bland annat för sitt nytänkande och sin experimentlusta, och förmågan att blanda en mängd litterära grepp och genrer med ett personligt (och lyckat) resultat.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Genrer som inte så ofta uppmärksammas i Nobelsammanhang är de som tillhör fantastiken, som fantasy, science fiction och skräck – genrer som växer lavinartat för alla åldrar. Även i närheten av dessa genrer har Ishiguro rört sig. Vi kontaktade Karin Waller, butikschef på Science fiction-bokhandeln i Malmö, för att ta reda på mer om Ishiguro som fantastikförfattare och vilka av hans Nobelkollegor genom historien som också har närmat sig det övernaturliga, magiska eller dystopiska.
Har du själv läst Ishiguro?
– Jag har läst The Remains of the Day, den var kursbok när jag läste engelska på universitetet. Det är länge sedan nu men jag minns att jag tyckte om den då, säger Karin Waller.
Ett par av Ishiguros titlar, The Buried Giant (på svenska Begravd jätte) och Never Let Me Go säljs på SF-bokhandeln. För att en bok ska kvala in till bokhandelns sortiment krävs att den på något sätt kan klassificeras till någon av fantastikens genrer (utöver detta säljer även SF-bokhandeln bland annat serier, manga och en del klassiker).
På vilket sätt kan Ishiguros böcker klassas som fantastik?
– The Buried Giant räknar vi som fantasy på grund av dess kopplingar till Arthur-sagorna och inte minst att den innehåller drakar, troll, och andra monster och fantasyelement. Never Let Me Go har vi på sf-hyllan såsom nära-framtidsdystopi, den påminner bland annat om tv-serien Black Mirror som också skildrar kusliga scenarier som bara är en eventualitet bort.
Vid Svenska Akademiens tillkännagivande den 5 oktober hade Malmöbutiken bara ett exemplar vardera av The Buried Giant och Begravd jätte inne, som enligt Karin Waller såldes direkt. Butiken har beställt in fler men ännu inte fått dem, och Karin säger att hon antar att tryckpressarna går varma just nu. Vi kan bekräfta att det stämmer, häromdagen skrev vi om hur förlag världen över beställer tilltryck av Ishiguros böcker i hundratusentals exemplar.
Det är emellertid inte första gången en Nobelpristagare närmar sig fantastiken. Karin Waller nämner Kipling (Djungelboken), Lagerlöf (Gösta Berlings saga, spökhistorierna, Troll och människor med mera), Hesse (Glaspärlespelet), Johnson (Strändernas svall, Livsdagen lång), Martinson (Aniara), Singer (återberättade folksagor), Mahfouz (Min natt är tusen nätter), Morrison (Beloved) och Lessing (Canopus in Argos, The Cleft).
När Doris Lessing fick priset 2007 utbröt jubel bland science fiction-fantaster, skrev exempelvis Svenska Dagbladet, eftersom flera av hennes romaner är solklar science fiction. Många hoppades då att det skulle leda till ett erkännande av SF och att fler SF-författare skulle kunna vinna Nobelpriset. Margaret Atwood är en favorit bland många, även inom SF-kretsar och utanför dessa. Kanske är årets pristagare Ishiguro ännu ett tecken på att genrerna SF/fantasy alltmer etablerar sig även inom ”högre litterära kretsar”.
Skulle Ishiguros Nobelvinst kunna ha betydelse för fantastikgenren i stort?
– Kanske från andra hållet, att mainstream-genren får erkänna det som vi redan vet: att ”litteratur” och ”fantastik” inte är ömsesidigt uteslutande begrepp. Med tanke på att Ishiguro själv är emot att The Buried Giant ska kallas fantasy (trots drakar, troll och monster) så tror jag dock inte att han kommer att bli en stor förkämpe för fantastiken, säger Karin Waller.
Vilka andra Nobelpristagare finns i ert sortiment just nu?
– Kipling, Lagerlöf, Martinson, Singer, Lessing. Vi har även en mainstream-klassiker-hylla med bland annat Golding och Steinbeck.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!