Verbum är en av de utställare som har sin monter på andra våningen. Utgivningschef Jonas Eek berättar om hur det fungerar och summerar årets mässa.
Verbum är ett av Sveriges största förlag för kyrklig och teologisk litteratur och har över hundra år på nacken. Förlaget ägs till största delen av Svenska kyrkan och har även kyrkan som sin största kund. Det är därför logiskt att Verbum har sin monter på Svenska kyrkans yta ”Se människan”, en trappa upp.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Jag fångar Jonas Eek, utgivningschef, i Verbums monter på söndagseftermiddagen. Han berättar att de från början stod på bottenplan som alla andra förlag, men samtidigt som Svenska kyrkan flyttade upp för ett antal år sedan så följde Verbum med.
– Det var ett väldigt stort trauma första gången vi skulle flytta upp och vi undrade hur det skulle gå. Men nu har vi varit här uppe i många år och våra kunder har lärt sig att det är här vi finns, säger Jonas Eek.
Hittar många besökare upp hit?
– Jag tror man måste veta om det för att hitta hit, men å andra sidan är det många av våra kunder som gör det. Men det är klart att det är en lugnare ström här uppe och det är nog säkert många som inte hittar hit.
Jonas säger att spontanbesökare som ramlar in antagligen hade varit fler där nere, men samtidigt är där svårt att ha ordentliga samtal. På andra våningen finns ett annat lugn och folk vet om att där är nära till toaletter, finns gratis kaffe och gott om sittplatser.
– Många kommer upp dit och får lite mer kvalitet på sin mässa än att stå där nere i det enorma bruset.
Vad säljer ni mest av?
– Många kommer hit som en del av arbetslagets fortbildning och lägger stora beställningar på konfirmandmaterial och barnbiblar och så vidare. Men det som folk plockar på mässan är framförallt nyheter, de går alltid bra. Och så inte att förglömma vår klassiska frälsarkrans, vårt bönearmband som är mycket populärt.
Jonas bekräftar precis som de flesta andra förlag att det har varit påtagligt mindre folk i år. Torsdagen gick dock bättre än vanligt just hos Verbum, men de andra dagarna betydligt sämre.
– Kassainslagen har varit sämre än vanligt, men ideologiskt så har det varit viktigare än någonsin att vara här, när man tittar på hur det såg ut på stan i lördags. Folk pratar om att bojkotta bokmässan men vem kan vara emot det som vi är med om här, öppna möten med ordet och bildningen i centrum? Varför skulle man bojkotta det? Det är inte klokt, säger Jonas.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!