Publit gör en nyemission på 18 Mkr. Förutom befintliga ägare får de två tunga investerare med muskler att finansiera den internationella expansion som nu planeras.
– Vi har hela tiden byggt en plattform som ska fungera för export. Vi har lagt fokus på utveckling och nu är det dags att gå utanför Sverige. Med nyemissionen har vi tillväxtkapital så att vi kan ta nästa steg med produkten och lansera internationellt., säger Per Helin, en av grundarna till Publit.
Publit för diskussioner med tänkbara samarbetspartners på flera marknader och förhoppningen är att redan under hösten kunna få det första avtalet på plats.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Publit har inte presenterat sitt senaste bokslut (per siste april 2017) men räknar med att nå ungefär samma omsättning som året innan (då omsättningen landade på 26,2 Mkr och en förlust på 5,5 Mkr).
– Resultatet blir nog något bättre men vi fortsätter att investera i utvecklingen av vår tekniska plattform. Vi räknar med att det lönar sig när vi nu börjar sälja till fler länder, då är vi inte beroende av att öka i Sverige, säger Per Helin.
– Hade vi valt att bara köra på den svenska affären så hade vi varit lönsamma redan för ett år sedan. Men vi ser att vår plattform ligger i framkant även i en internationell jämförelse. Nu får vi möjlighet att satsa på det.
I nyemissionen deltar befintliga ägare men största delen kommer från två nya ägare:
Arpeggio är ett svenskt investmentbolag, helägt av Sven Joel Härgestam, som följt Publits utveckling i flera år och varit intresserade av att investera.
Race Craft Holding som ägs av Stefan Bengtsson och investerar i svenska onoterade tillväxtbolag samt i bolag som kan skapa en positiv påverkan på samhälle och miljö.
– Det här är långsiktiga, professionella ägare och de här pengarna ska räcka till många spännande saker vi vill göra, säger Per Helin.
Han ser att det händer mycket även på den svenska marknaden och ser möjligheter för olika typer av samarbeten och affärer, inte minst kring prenumerationstjänsterna och audio.
– Vi har ju känt oss fram lite när det gäller audio. Det krävs både en utveckling av produkten och ett nytt sätt att tänka kring prenumerationstjänsterna. Vi måste hitta Publits position och visa vad vårt bidrag är. Nu börjar vi hitta rätt där, säger Per Helin.
Förutom det nya kapitalet räknar Per Helin med att bolaget snart ska vara kassaflödespositivt.
Publit startade redan 2008 och såg framför sig hur eböcker skulle ta en allt större del av marknaden samtidigt som trycktekniken digitaliserades och gjorde det möjligt att trycka böcker när någon beställde dem – on demand. Bort med lager. Då var de lite före sin tid och traditionellt tryck har fortsatt varit dominerande. Men samarbeten som de med Atlantis och Norstedts visar potentialen i Publits plattform. Nu är det dags att få även utländska förlag med på resan.
– Det här känns otroligt kul. Det händer oerhört mycket i bokbranschen just nu och mycket av det som vi pratat om i snart tio år börjar nu hända, säger Per Helin.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!