Natur & Kultur köper Digilär, ett innovativt företag inom digitala läromedel. Förvärvet innebär enligt Natur & Kultur att förlaget nu erbjuder Sveriges mest omfattande och kvalitativa utbud av digitala läromedel.
– Digitala läromedel kan skapa stora pedagogiska mervärden för lärare och elever och utgör en viktig komponent för framtidens lärande och Sverige som kunskapsnation. Genom förvärvet av Digilär förstärker vi både vårt utbud och utvecklingstakten av smarta digitala läromedel, säger Per Almgren, vd för Natur & Kultur i ett pressmeddelande.
Natur & Kultur kommer tillsammans med Digilär att bredda sina heldigitala läromedel för högstadiet och gymnasiet. Och till höstterminen 2018 lanseras även läromedel för mellanstadiet.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Digilär grundades av Stellan Wigh och Mikael Wahss och det första heldigitala läromedlet lanserades 2011. Digilär har vuxit kraftigt under de senaste åren, och omsatte under 2016 drygt 9 miljoner kronor (men redovisade en förlust på 6,3 miljoner kronor). Under 2017 har bolaget haft en fortsatt stark tillväxt. Digilär leds av vd Linda Ahrgren som senast kommer från en tjänst som digital chef på Natur & Kultur.
Digilär har i dagsläget 90 000 användare på högstadiet och gymnasiet. Innehållet är specifikt framtaget för den svenska marknaden av ämnesexperter och digitala utvecklare. De heldigitala läromedlen inkluderar interaktiva och tillgängliggörande funktioner som stöttar och inspirerar lärare och elever.
– Vi såg tidigt fördelarna med interaktiva läromedel, som underlättar vardagen för både lärare och elever. Med Natur & Kulturs kunnande och resurser kommer vi att kunna snabba på produktutvecklingen ytterligare. Det är lätt att se hur vi kompletterar varandra och tillsammans blir vi en ledande kraft inom utvecklingen av digitala läromedel, säger Linda Ahrgren, vd på Digilär.
Säljare av Digilär är förutom bolagets ledning även majoritetsägaren Investment AB Spiltan.
– Det är svårt att se en bättre match än mellan Digilär och Natur & Kultur, som vi väntar oss kommer att leda utvecklingen av hög-kvalitativa digitala läromedel för den svenska skolan, säger Håkan Sjunnesson, investment manager på Spiltan.
De senaste åren har digitaliseringen av skolan kommit igång på allvar även när det gäller läromedel. På den amerikanska marknaden har det inneburit att de stora läromedelsförlagen tappat i omsättning och i flera fall fått hård konkurrens av nystartade techbolag som kommit in från sidan. Men precis som i fallet Digilär så köps de i slutändan ofta upp av förlag som varit med länge i branschen. Digitala läromedel leder fram till nya affärsmodeller.
Natur & Kultur och Digilär kommer att finnas på plats under Bokmässan i Göteborg och kommer att köra ett gemensamt seminarium på temat ”Hur digitala läromedel kan möta dagens utmaningar i skolan” kl. 10:30 torsdag den 28 och fredag den 29 september på Molnets scen.
Natur & Kultur grundades 1922 och ger ut läromedel, akademisk litteratur och allmänlitteratur Därutöver är stiftelsen ägare eller delägare av en rad bolag verksamma inom bokbranschen. Natur & Kulturs omsättning 2016 var 374 miljoner kronor.
Bilden: Linda Ahrgren, vd Digilär och tidigare digital chef på Natur & Kultur. Foto: Simone Kamm/ Digilär
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!