Fredrik Lanerfeldt har utnämnts till ny vd för Verbum AB. Han återvänder därmed till förlagsvärlden och ska hjälpa Verbum med sin fortsatta digitalisering.
– Jag valde Verbum för att de ha en spännande utveckling och är framåtlutade digitalt. Det gäller hela Berlingkoncernen där samarbete och utveckling är viktigt, säger Fredrik Lanerfeldt till Boktugg.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Bokbranschen är ingenting nytt för Lanerfeldt.
– Jag började som extra på Fritzes bokhandel vid sidan av studierna och gick sedan vidare till Bonniers i roller som marknadschef, förlagschef och därefter en kortare på ett Start up-bolag för utbildningsappar och nu senast som Digital Business Director på Handelshögskolan Executive Education, sammanfattar han själv sin karriär.
Fredrik Lanerfeldt blir alltså ny vd för Verbum AB som är en av Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur samt ger ut tidningarna Kyrkans Tidning och Sändaren. Verbum ingår i Berling Mediakoncernen. Han tillträder sitt nya jobb den 18 oktober.
– Vi är otroligt glada och stolta över att Fredrik Lanerfeldt tar över rollen som vd på Verbum. Fredrik har lång erfarenhet från mediebranschen under sina många år inom Bonnierkoncernen, bland annat som förlagschef på Bonnier Business Publishing där han utvecklade försäljningsorganisationen och produktportföljen. Vi ser också att Fredriks kunskaper inom digitalisering av utbildningar kommer att tillföra ett stort värde för alla bolag inom koncernen, säger Åsa Steholt Vernerson, koncernchef Berling Media AB i ett pressmeddelande.
Vilka erfarenheter tar du med dig in när det gäller digitalisering och hur ser du att ni ska digitalisera på Verbum de kommande åren?
– Jag hoppas jag kan ta med mina digitala erfarenheter och perspektiv från tiden på Bonniers och Handelshögskolan Executive Education. Det har varit extremt nyttigt att kliva ut ur branschen och få nya perspektiv, säger Fredrik Lanerfeldt.
På Handelshögskolan i Stockholm Executive Education, har han ansvarat för att hitta nya former för att digitalisera utbildningar och seminarier.
– Det känns fantastiskt roligt att komma till Verbum. Jag känner en stor respekt för verksamheten, där det finns en gedigen kompetens och ett starkt engagemang. Det finns många spännande möjligheter i en sådan organisation som Verbum, säger Fredrik Lanerfeldt.
Fredrik Lanerfeldt efterträder Åsa Steholt Vernerson som under en kortare tid varit tillförordnad vd för Verbum AB i kombination med sitt koncernchefsansvar för Berling Media samt sin roll som vd för Gleerups Utbildning AB.
Verbum AB kallar sig kyrkans eget mediehus och “verkar för att främja kyrkans röst i dagens och framtidens samhälle med hjälp av digitala och fysiska mediaprodukter. Produkterna riktar sig primärt till kyrkor och församlingar men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning och presentböcker för allmänheten”. Bolaget omsatte 101,8 Mkr (2016) och gjorde en vinst på 5,3 Mkr.
Förra året lanserades Verbum Novum Undervisning, en digital tjänst som förnyar och förenklar konfirmationsarbetet. Kyrkans Tidning är Verbums största produkt och 2016 ökade den sin räckvidd med 60 procent.
Verbum ingår i Berling Media som är en växande mediekoncern bestående av Gleerups Utbildning AB, Gothia Fortbildning AB, Verbum AB samt moderbolaget Berling Media AB. Hela Berling Media AB omsatte 357,4 Mkr (2016) och gjorde då en vinst på 50,7 Mkr.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!