Axiell media har utvecklat en ny app för lyssning av ljudböcker från bibliotekens katalog som ska förhöja kvalitén och underlätta praktiskt.
Den 28 september lanserar Axiell Media sin nya app Biblio. Appen är utvecklad för att ge bibliotekens låntagare friheten att när som helst och var som helst lyssna på ljudböcker ur bibliotekets katalog. Det innebär en ökad kvalitét för streamingtjänsten både praktiskt och tekniskt där man snabbare kan ladda hem en bok och även lyssna offline via telefonen eller en surfplatta.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Biblio är en matchning av det generellt ökade intresset för ljudböcker och för Axiell Medias del innebär lanseringen en förstärkning av sin position som en av de största distributörerna i Norden av e- och ljudböcker. När systemet väl är igång fullt ut kommer alla att dra nytta av det; biblioteken, Axiell Media, läsarna och inte minst förlagen:
– Ur ett förlagsperspektiv menar vi att det är viktigt att dra nytta av låntagarnas ökande intresse för ljudböcker på alla platser där läsarna finns, säger Eva Houltzén VD för Axiell Media. Med Biblio säkerställer vi användarupplevelsen av boken som i slutänden är förlagets produkt.
Axiell Media har medvetet utvecklat Biblio efter en redan mycket framgångsrik affärsmodell.
– Det är viktigt att ta till vara på fungerade system som redan finns, säger Eva. Vi på Axiell Media ser helheten: med Biblio kommer förlagen ut i bra kanaler och har en trygghet i att veta vilken ersättning de får för varje lyssning. I våra gränssnitt sätter varje förlag sitt eget pris och därefter gör biblioteken själva ett urval från tillgängliga böcker. För den prissättningen finns en 100-procentig flexibilitet för förlagen även om de måste ta hänsyn till att biblioteken har en begränsad budget att arbeta med när de köper in. Biblioteken blir då affärsmässigt intressanta på sina egna premisser men från förlagets synvinkel blir detta samtidigt en möjlighet att nå ett bredare spektra av målgrupper.
Att appen skulle riskera konkurrens från andra ljudbokstjänster är inget Eva är bekymrad över. Generellt sett menar hon att betalda abonnemangstjänster och biblioteken i de flesta fall arbetar mot vitt skilda målgrupper och att dessa sällan sammanfaller.
– Den tydligaste trenden jag märker just nu är att förlagen ser ett värde i att vara med överallt, säger Eva. Förlagen vill ha läsare och biblioteken är som en plantskola för att få fler läsargrupper.
Till årsskiftet räknar Axiell Media med att vara igång fullt ut och kunna erbjuda samtliga låntagare vid de svenska biblioteken tillgång till Biblio.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!