Youtube-stjärnan Joakim Lundells självbiografi fick 15 000 förhandsbeställningar på 48 timmar

Joakim Lundell, författare till självbiografin "Monster". Foto: Maria Östlin

Över 15 000 förhandsbeställningar av Youtube-stjärnan Joakim Lundells Monster på 48 timmar. Men det var förläggarens son som såg till att förlaget Forum ”upptäckte” Joakim.

Samma dag som förhandsbeställningarna till Joakim Lundells självbiografi Monster öppnade gick Joakim själv ut på sin Youtubekanal och meddelade att alla som beställde innan veckan var slut skulle få ett signerat ex. Vad han kanske inte räknat med var den rusning som löftet startade: på två dygn slog förhandsbetällningarna av boken alla rekord med över 15 000 beställningar.

Att Monster släpps den 9 oktober just på Forum förlag är till viss del en av alla Joakims tittares förtjänst. Under ett av de tidigare programmen sitter Joakim nämligen med en lunta registerutdrag från socialtjänsten och säger att en dag blir detta en bok. Programmet ses av en 12-årig pojke som snabbt kommer på fötter, rusar ner för trappan och ropar “Pappa, pappa, Jocke vill skriva en bok!”. Pappa i det här fallet är Anders Sjöqvist, förläggare på Forum förlag och som varit med och gjort böcker från flera andra youtuber’s bl a Therese Lindgren och Clara Henry. Han tar kontakt med Joakim.

– Jag har goda erfarenheter av att göra den här sortens böcker från tidigare, säger Anders. Det handlar om att den gamla bokvärlden möter nya medier och vi kan hjälpa varandra. Dessa författare når nya målgrupper med sina böcker och får en helt annan status, framförallt i föräldragenerationerna. Det är oftast barn och unga som följer dem på youtube och sociala medier och böckerna fungerar som ögonöppnare för oss vuxna. Vi har ofta inte koll på vad exempelvis Klara Henry eller Joakim Lundell pratar om i sina program och det är först när det kommer en bok som vi vaknar till liv.

I USA och England är det en växande trend att “internetkändisar” skriver böcker, något Anders menar också sker i Sverige nu.

– Det är en del av kändisutgivningen som alltid funnits i bokvärlden som nu har hittat dessa kanaler, säger han. Forum förlag är hittills ganska ensamma om att ge ut böcker skrivna av exempelvis youtubers i Sverige. Jag tror främst det beror på en okunskap – alla förläggare tar inte pulsen på vad som händer här och nu. Sedan finns det förlag som inte har intresse för att göra denna typen av böcker som vill göra något annat istället. Det finns säkert uppfattningar hos vissa om vad som är fint eller fult men jag lägger inga sådana värderingar.

Anders menar att det finns många nya målgrupper att möta med denna sortens självbiografier och jämför Monster med Zlatans bok som gjorde succé hos många ungdomar trots att den var skriven för vuxna.

– Det är helt fantastiskt att komma in i en bokhandel och höra att dessa böcker lockar in helt nya personer och ansikten i butikerna, säger Anders. Det får fler att börja läsa också.

Att Monster redan nått stora framgångar tackar Anders Joakim för:

– Han satte sig med en dummy i sin hand framför kameran och sa: “Idag är det tisdag. Ni som beställer fram till söndag får ett signerat exemplar.” På mindre än 20 timmar hade Bokus fått in över 6000 beställningar, säger Anders. Det var hans uppmaning till sina följare som gjorde det.

När Therese Lindgren släppte sin bok i november förra året fanns ett löfte om att de 16 000 första böckerna var signerade. Då strömmade fansen till bokhandeln och innan jul var efterfrågan på de signerade böckerna enorm. Idag har hon sålt 175 000 böcker.

– Det svåra nu är hur många exemplar av Monster som ska tryckas eftersom det redan går så bra, skrattar Anders. Vi har en första upplaga om 50 000 exemplar men det är alltid svårt att veta hur många man ska räkna med.

Fotnot: Joakim Lundell, tidigare känd som Jockiboi, är idag en av Sveriges största influencers. Hans Youtubekanaler har sammanlagt över en miljon följare. En av dem är ”Jocke & Jonna” som han drivit med sin fru men som de i dagarna bestämt sig för att stänga ner. På Instagram följs han av mer än 800 000 personer. Hans musik slår lyssningsrekord på Spotify.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,