Opal förlag startar upp hösten med ett nytt imprint, Vox, som ska bli en kanal för att synliggöra ung litteratur.
Vox by Opals grundidé är att ge litteratur för ungdomar och unga vuxna en kanal för att hitta sin publik. Genom att kunna nischa och profilera sig hoppas upphovskvinnorna till Vox rädda ungdomslitteraturen från att drunkna i bruset av allt annat som pockar på ungas uppmärksamhet. Målgruppen unga vuxna har generellt sett alltid varit svår, menar Melina Nordstrand på Vox. Från att ha blivit servad med böcker från skola och vuxna ska man i den åldern helt plötsligt ha både pengar och viljan för att gå och köpa böckerna själv istället.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Många säger att det är vågat att satsa på den här målgruppen, men jag tror att når vi bara den är det en grupp som kommer att konsumera böcker, säger Melina. Det finns så extremt mycket bra litteratur men den faller lätt i skymundan av allt annat. För två år sen gav vi på Opal ut Dags att inte freaka ut av Stephanie Tromly som är en jättebra bok. Det var bara det att vi aldrig lyckades nå ut med den. Nu kommer vi ge serien en andra chans, släppa bok nummer två på Vox och se om vi genom att spetsa marknadsföringen kan få den att komma fram.
Tillsammans med Anja Eriksson är Melina en av de två ansvariga på Voxredaktionen som nu möter utmaningen att fånga den unga publikens intresse. Genom att skippa annonsering via traditionella medier och istället gå för att möta de unga direkt, tänker Melina att marknadsföringen ska lyckas.
– Vi ska befinna oss där ungdomarna är, säger Melina. Bland unga vuxna finns det en grupp som redan läser mycket och som är aktiva i bokforum och på bokbloggar.. Det är den andra gruppen som är svårare att träffa men vi ska möta dem framför allt på internet och i sociala medier.
Den 7:e september är det releasefest för höstens fyra boksläpp. Då kommer allt jag inte sa av Yrsa Walldén, Papperssjälar av Emma Johansson, Det är för sent att vilja hoppa av av Stephanie Tromly och Layers av Ursula Poznanski ut på marknaden.
– Böckerna som kommer i höst representerar den blandning av svenskt och utländskt, debutanter och etablerade författare som vi strävar efter på Vox, säger Melina. Vi vill ha kvalitet och inte kvantitet. Eftersom vi är ett imprint har vi möjligheten att arbeta utan krav på att vi ska ge ut ett visst antal titlar. Redan på releasefesten satsar vi främst på att bjuda in de unga för att göra dem uppmärksamma på att vi drar igång.
De svenska originalen kommer redan i höst ges ut i tre olika format samtidigt; tryckt, e-bok och ljudbok. De utländska avvaktar Vox med i väntan på rätt avtal men i framtiden är målet att alla böcker direkt ska komma i samtliga format.
– Anledningen är att vi tror att på dagens bokmarknad konkurrerar inte de olika formaten mot varandra utan snarare hjälper varandra då synligheten ökar, säger Melina. Set blir en sorts marknadsföring. Och många föredrar idag att både lyssna och läsa, om vartannat.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!