Inara är namnet på en ny amerikansk tjänst som ska erbjuda gratis eböcker mot att låta annonsörer sprida sina budskap till läsarna i appen.
Breakaway Media kommer i september lansera en ny ebokstjänst, Inara, som betaversion. Tjänsten ska finansieras av annonsörer istället för av läsarna, och kan därigenom erbjuda gratis eböcker. Hundra författare har valts ut att testa ebokstjänsten, som alltså ännu inte finns ute på marknaden.
Glenn McCreedy, CEO på Breakaway Media, skrev i ett mejl till författarna att det finns ”ungefär femtusen läsare som väntar otåligt för att få tillgång till vår privata beta och som längtar efter att upptäcka böcker som dina”. Författarna uppmanades att svara på mejlet om de var ”intresserade av att bli en del av den första plattformen som möjliggör författare att tjäna pengar på gratis eböcker och strategiskt vidga sin läsekrets”, rapporterar The Digital Reader.
The Digital Readers Nate Hoffelder påpekar i sin artikel att annonsfinansierad eboksläsning konkurrerar med gratis eböcker i bland annat Kindle Store. En nackdel för tjänsten Inara är även att annonserna bara visas i den egna appen. Han poängterar att annonsmarknaden är uppdelad mellan Facebook och Google, vilket lämnar lite utrymme för andra. Det finns inga stora pengar i annonsering, vilket är anledningen till att så många sajter satsar på att komplettera med intäkter från affiliatelänkar, sponsrade inlägg och medlemskap.
Hur långt Inaras ebokstjänst kommer gå blir därför intressant att se. Gratis är alltid gott men personligen betalar jag gärna en slant för att slippa all form av annonsering och reklam, och här tror jag mig inte vara ensam.
Foto: Fotolia