HarperCollins Nordic distribuerar 70-talsklassikern Mog i tidningshyllorna. Startskottet för deras satsning på barnböcker.
Med HarperKids planerar HarperCollins Nordic nu att lansera titlar som ska fånga även de yngre läsarna. Böckerna kommer till en början enbart att distribueras i tidningshyllorna och sen den 22 augusti finns de klassiska bilderböckerna om katten Mog av Judit Kerr att köpa på de flesta större ställen för dagligvaruhandel men även på en del andra serviceställen som kiosker och bensinmackar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Enligt Kristoffer Stjernberg, försäljningsansvarig för Mog, är HarperCollins oerhört starka på den här sortens utgivning internationellt. På HarperCollins Childrens hemsida för engelskspråkig litteratur finns tusentals titlar inom en uppsjö av olika ämnen. I Sverige ser man hos HarperCollins Nordic nu en stor potential i och med den växande försäljningen av barn- och ungdomsböcker, vilket går hand i hand med förlagets expansion. Böckerna om Mog har sålt i över 9 miljoner exemplar världen över sedan 70-talet och har redan en inarbetade popularitet men kan även tänkas rymma ett visst nostalgivärde.
– Tack vare att vi nu är en del av HarperCollins har vi fått tillgång till en fantastisk barn- och ungdomsutgivning, säger Kristoffer. Mog är en oerhörd succé internationellt och håller både en humoristisk och pedagogisk vinkel. Den här katten är glömsk, rolig, charmig, klok och lockar både stora och små läsare till skratt i många länder.
Att distributionen av HarperKids börjar i tidningshyllan hänger ihop med förlagets försäljningshistoria. Många av deras böcker, inte minst från Harlequin, har genom åren sålts där tidningar säljs. Kristoffer menar att det skapar en lättillgänglighet och ger en bra spridning för böckerna över hela landet:
– Konsumenterna hittar produkten i sin lokala butik som de besöker tre-fyra gånger per vecka, säger han.
Mog är bara starten för HarperCollin Nordics nya målgrupp och för framtiden är förhoppningen att kunna ge ut fler titlar för de unga att välja mellan:
– I dagsläget planerar vi att ge ut böcker för barn i åldern 3–12 år, men vi är i uppstartsfasen så det kan ändra sig, säger Kristoffer. Dessutom arbetar vi hela tiden för att utveckla distributionen. Vår förhoppning är givetvis att också hitta in i bokhandeln och övrig handel med vår barn- och ungdomsutgivning.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!