Norstedts satsar mer på fysiska event och digital kommunikation. För att lösa uppgiften har Sara Dobareh rekryterats från Tallink Silja.
Norstedts uppgraderar sin kommunikationsavdelning med nytillskottet Sara Dobareh, tidigare journalist på bl a SVT och Göteborgsposten. Sara kommer senast från en tjänst på Tallink Silja som press- och kommunikationsansvarig. I Norsteds kommunikationsstab ska hon främst koncentrera sig på event och digital kommunikation.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Det känns fantastiskt bra och roligt att äntligen vara på plats på Norstedts, säger Sara. Jag började i tisdags och har redan hunnit bekanta mig med kollegor och projekt. Norstedts är ett starkt varumärke och ger ut flera av mina favoritförfattare och titlar. Jag ser fram emot att få ännu fler att få upp ögonen för dessa – gärna nya målgrupper.
Med erfarenheter från en kommersiell bakgrund vill Sara arbeta för att komma närmare kunder och läsare genom att kommunicera direkt till dem.
– Framtiden för Norstedts känns härlig med många spännande utmaningar, exempelvis när det gäller den digitala närvaron, säger Sara. Det är en resa jag vill vara med på! Jag tycker att det är till min fördel att jag kommer från helt andra håll än förlagsvärlden. Om man är engagerad, påläst och alltid ger bra service så tror jag inte att det skiljer sig så mycket vilken typ av produkt det är man gör pr för.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Just nu planerar Sara litteraturfestivalen ”Norstedts Live” som äger rum den 26 augusti. Igår berättade boktugg.se att Norstedts förutom att förmedla tryckta böcker också ser det som sin uppgift att nå ut i fysisk form enligt kommunikationschef Olle Lidbom. Ett steg i den satsningen är att dra igång en litteraturfestival. Med nyrekryterade Saras fokus på event kan man tänka sig att Norstedts tar ut nya riktningar framöver inte bara i det digitala utan även i det fysiska. Hon vill skapa större närhet mellan alla parter i triangeln som uppstår mellan författare, förlag och läsare.
– Jag håller med Olle och event som festivalen är också ett konkret exempel på hur man kommunicerar direkt med läsarna, säger Sara. Genom ännu större närvaro på sociala medier, fler publika events och en direkt dialog med läsarna hoppas jag kunna minska avstånden.