Köpet av Mofibo i maj 2016 var lyckat – Storytel passerar idag 100 000 abonnenter på den danska marknaden, meddelar företaget. En fördubbling av intäkterna i Danmark sedan affären gjordes.
Vi har tidigare skrivit om hur Storytel passerat 250 000 abonnenter på den svenska marknaden. Redan då berättade Storytel att den största tillväxten skedde utomlands och med dagens besked så står det klart att en av de marknader som växt kraftigast är den danska marknaden.
Storytel köpte Mofibo i maj 2016 för 100 miljoner danska, motsvarande ca 125 miljoner svenska, kronor. Därmed skaffade sig Storytel ett lika starkt grepp om den danska marknaden som den svenska. Då hade Mofibo 40 000 betalande abonnenter.
– Vi har sedan köpet av Mofibo framgångsrikt genomfört en rad förändringar för att vända den danska ljudboksmarknaden till lönsamhet. Den starka abonnenttillväxten vi nu ser var dock en något oväntad bonus, säger Jonas Tellander, VD för Storytel i ett pressmeddelande.
Även Morten Strunge, grundare av Mofibo, är nöjd med resultatet:
– Den danska ljudboksmarknaden har tagit form de senaste ett och ett halvt åren, och vi kan se att vi nu skördar frukterna av den starka position både Storytel och Mofibo har på den danska marknaden. Teamet har kunnat leverera ett tillfredsställande finansiellt resultat, samtidigt som kundbasen har vuxit i en imponerande fart. Man kan väl säga att ljudboksmarknaden har gått från att vara en nischad marknad till att bli mainstream, säger Morten Strunge, grundare av Mofibo och Chief Commercial Officer på Storytel.
På Storytels kontor i Köpenhamn arbetar nu 60 personer inklusive nyförvärvade förlaget People’s Press som Storytel köpte tidigare i år.
Precis som i Sverige finns dock Storytel och Mofibo kvar som egna varumärken och tjänster på den danska marknaden.