I många år har Ulrika Larsson spridit ordet om böckerna och väckt läslust hos hallänningarna. Genom att ta sin bokhandel med sig längs vägen har hon hittat en arbetsstrategi som fungerar i det rådande bokhandelsklimatet.
Det är inte omständigheternas svaga punkter som skapar den positiva energin i en rörelse och svart på vitt kan det tyckas fullkomligt självklart. Men faktum är att vikten många gånger läggs vid de dystra prognoserna och svårigheterna istället för på styrkorna när det kommer till bokhandelns väl och ve idag. Allt detta slår mig när jag talar med Ulrika Larsson – bokhandlare och litterär eldsjäl i Halmstad. Hon förser stadens invånare med både boktips och böcker men sprider dessutom läslust i hela länet via etern varje fredag.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Ulrika menar att genom att konstatera styrkor och svagheter och därefter utforska möjligheterna i de förstnämnda så kommer man också finna de lösningar en situation kräver.
– Satsa på styrkorna, säger Ulrika. Hur ska det annars fungera? Konkurrens är konkurrens. Jag har varit fäktare på elitnivå och där är konkurrensen en självklarhet.
Det finns något mycket positivt över hela Ulrikas andemening kring böcker och läsande idag. Hon driver numera ensam Akademibokhandeln i Halmstad – en generationshandel som startades av hennes farfar 1936, och har gått via hennes far och ett samarbete med hennes bror till att nu vara hennes egen. Fadern har satt en gemytlig prägel på butiken genom att finna inspiration utomlands och plocka med det hem.
– Jag ser mig som en länk mellan läsaren och författaren, säger Ulrika. Att få ut berättelser till läsare är min roll. Genom att butiken har en positiv miljö lockar man människor till att vilja uppleva något och god stämning skapas genom en bra attityd. Vi pratar ofta om attityden jag och mina medarbetare – kan vi vara ett team med god atmosfär, värme och kunskap så känner kunderna det när de kommer in.
Ulrika arbetar på bred front – en av de styrkor hon aktivt omvandlar i praktiken är att ta butiken med sig ut och via sig själv representera den i olika sammanhang. I över tio år har hon hållit flera bokprat i veckan i allt från radion till skolor, föreningar och på olika event.
– På ett sätt blir jag bokhandeln genom att göra så, menar Ulrika. Kanske är jag lite old school på det viset men jag möts hellre ansikte mot ansikte, ringer hellre än jag mailar och så vidare. Jag tror möjligheten att vara ute och möta läsare idag är lika viktig för bokhandeln som för författaren själv. Att åka runt rent fysiskt tar tid men så är det bara och jag tycker det är vansinnigt roligt att få göra detta.
I kontrast till nätets enorma omfång där allt finns tillgängligt hela tiden, blir den fysiska bokhandeln en del av branschen där läsaren kan få både mötet med författaren och tillgång till det lokala på ett mer intimt vis. Ulrika nätverkar med flera författare som har anknytning till Halland och ser till att skapa samarbeten som gynnar alla inblandade.
– Det är viktigt för både författare och läsare med en lokal träffpunkt, säger Ulrika. I Halmstad har vi förmånen att ha många författare med anknytning till bygden, som Christoffer Carlsson, Annika Bengtsson, Therese Loreskär, Mariette Lindstein, Anne-Marie Schjetlein, Jerker Hultén och Staffan Karlsson.
Att vara en del av Akademibokhandeln är ett aktivt val som ger Ulrika mer tid att koncentrera sig på kontakter med författare och läsare, hålla boktips och sprida böcker medan kedjan sköter mycket av marknadsföringen.
– Vi har en utåtriktad verksamhet, säger Ulrika. I själva butiken försöker vi kombinera det familjära med Akademibokhandeln och vi har hittat ett bra format som fungerar.
Med grundidén om att böcker alltid ska finnas för alla håller Ulrika sina bokprat på många platser och i olika sammanhang. För besökarna på Haverdals bokmässa, på sjukhus, i föreningar, på företag och i radion – överallt vill hon plantera frön av lust till litteraturen.
– Jag går efter mitt hjärta och väljer vilka böcker jag ska prata om utifrån det, säger Ulrika. Mitt mål är att göra boktipsandet tillräckligt spännande för att väcka människors nyfikenhet. Det är väl min talang – jag är duktig på att se historien och vad som kan funka för ändamålet. Eftersom jag alltid pratar om olika böcker så kan man lyssna på mina prat flera gånger utan att bli uttråkad. Det är en dygnet runt-verksamhet att både driva bokhandel och bokpraten men så länge det är roligt och jag förmedlar ett budskap som tas emot positivt ger det styrka och energi.
Ulrika kom tillbaka till Halmstad och började jobba i bokhandeln någon gång i krokarna runt år 2003. Då la hon också ner sin egen fäktningskarriär efter att knäna tagit en del stryk med årens hårda träning.
– Först var det tänkt att jag skulle hålla ungdomsträningar här i Halmstad, säger Ulrika. Men jag upptäckte att jag bara stod och rabblade och då insåg jag att “Det är nog slut”. Sådant man gör måste komma från hjärtat – det är det som skapar värmen och det jag vill få ut med bokpraten.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!