Dåligt väder brukar vara bra väder för handeln. Samtidigt som många gillar att läsa i en solstol. Vi kollade läget med några bokhandlare hur årets sommarväder påverkat affärerna.
Sommarens väderlek har hittills varit minst sagt varierande och de soliga dagarna är väl blandade med de då det regnar och blåser snålt. Men hur påverkar det egentligen vår bokkonsumtion att det regnar på semestern? Stämmer schablonbilden av att ligga i en hängmatta med en en bok i näven under lata, vackra dagar eller tar vi oss i praktiken mer tid för att läsa när sommaren är regnvåt?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Enligt en artikel i Helsingborgs Dagblad härom dagen ger dåligt väder handeln i staden generellt ett ökat klirr i kassan – både i köpcentra och i stadskärnan.
– Sällanköpsvaruhandeln får ett uppsving vid moln och regn. Vi har tid att spendera och då framstår shopping och fika som en trevlig semesterdag, säger presschefen på Svensk handel Hans Thenström till HD.
Några nedslag i bokhandeln specifikt understryker tesen om att konsumtionen går upp när vädret är dåligt. Särskilt i sommarstäderna dit många turister kommer blir de spontana shoppingturerna fler – ett resultat av kombinationen tillfällig förströelse och planering för fler dagar med ostadigt väder. Ulrika Larsson, ägare till Akademibokhandeln i Halmstad och bokpratare, menar att bokhandeln behöver en blandad väderlek på flera sätt: För en turiststad behövs först solen för att folk ska komma dit men därefter är det en varierande väderlek som får igång ruljansen.
– Är det bara sol spenderar människor pengarna på stranden och restauranger, säger Ulrika. Några soldagar och sedan några regndagar som det är nu, skapar ett fantastiskt flöde av folk på stan. Vädret påverkar så att vi gör något och det märks i handeln. Pocketböcker går i stora mängder men de som kommer in med barn vill förbereda för dagar med sämre väder så att inte barnen bara sitter med surfplattor och dator. De letar efter pyssel och spel men många ser även en möjlighet för att kunna sitta och läsa tillsammans. När man inte arbetar 24/7 finns tiden att i lugn och ro stötta upp barnen i läsningen.
Likadant är det i Vimmerby. Staden drar tack vare Astrid Lindgrens värld till sig många turister om sommaren och skiner inte solen är det fler som shoppar enligt bokhandelns ena ägare Annicha Gustafsson. Men även de lokalt boende som handlar blir fler:
– Pocket, spel och pyssel är det som går mest i den oplanerade shoppingen, konstaterar Annicha. Vi har bra soliga dagar också i vår bokhandeln men omsättningen ökar absolut när det regnar.
Joakim Ekbrand äger både Lysekils bokhandel vid den Bohuslänska skärgården och Hallmans bokhandel inne i Uddevalla. Här är skillnaderna tydliga. För även om de båda bokhandlarnas omsättning är väderberoende är Lysekilsbutiken mycket känsligare för omslagen mellan sol och regn. Här dubbleras i princip försäljningen vid dåligt väder medan Hallmans får en mer blygsam ökning om 10 – 15 %.
– Jag tror det handlar om att man måste aktivera hela familjen, säger Joakim. Då unnar kunderna sig alla sällskapsspel man glömt, köper pyssel och pocket. Framför allt ökar allt som har med barn att göra, vuxna kan sitta stilla men barnen blir spralliga. Fast det får inte ösregna och blåsa storm, då kommer inte folk – mulet och ett lagom sommarregn är bäst.
Bild, foto: Fotolia.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!