Storytel växer snabbast i andra länder men även den svenska kundstocken ökar starkt. På ett år har streamingtjänsten fått 32 procent fler abonnenter och passerat en kvarts miljon kunder.
Idag släppte Storytel sina siffror för andra kvartalet när det gäller antal kunder och omsättning på streaming. De lyckades överträffa den tidigare prognos på 250 000 abonnenter i Sverige som bolaget släppte.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Jag är väldigt nöjd med det gångna kvartalet, att vi i absoluta tal växer nästan dubbelt så snabbt som samma period föregående år visar att de aktiviteter vi gör ger bra resultat, säger Jonas Tellander, VD på Storytel i ett pressmeddelande.
Man kan numera titta på Storytel i två perspektiv – dels bolagets totala tillväxt och dels den svenska marknaden. Utlandet blir allt viktigare eftersom flera av de marknader som Storytel verkar på är betydligt större än den svenska och det är troligen bara en tidsfråga innan Sverige inte längre är störst.
På intäktssidan uppgick streamingintäkterna för kv2 2017 till ca 101,4 Mkr i Sverige och ca 65,6 Mkr i utlandet. Utlandet står nu för ca 39,3 % av intäkterna, jämfört med ca 32,4% för ett år sedan. Detta innebär att Storytels streamingintäkter för kv2 2017 har ökat med ca 50% jämfört med kv2 2016, från 111,4 Mkr till 167,0 Mkr.
Tittar man på antalet abonnenter så är utlandet redan större. Detta beror på att månadsavgiften i andra länder är lägre än i Sverige.
Storytel hade 423 200 betalande abonnenter i genomsnitt under kv2 2017, jämfört med 414 000 abonnenter i tidigare lämnad prognos, en ökning med 42 000 betalande abonnenter från de 381 200 abonnenter Storytel hade i genomsnitt i kv1 2017, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Utfallet för kv2 2017 blev 255 800 abonnenter i Sverige och 167 400 abonnenter i utlandet, totalt 9 200 fler abonnenter än i den prognos som bolaget lämnade i delårsrapporten för kv1 2017. I kv2 2016 hade Storytel 291 600 abonnenter, varav 193 700 i Sverige och 97 900 i utlandet. Storytels totala abonnentstock har således ökat med 131 600 abonnenter de senaste tolv månaderna.
Storytel har alltså mer än 60 procent av sina kunder utanför Sverige.
Så frågan är förstås – hur mycket större kan de växa sig i Sverige? Jonas Tellander har tidigare sagt att det finns bedömningar på att den svenska streamingmarknaden har ett tak på 400 000 abonnenter. När Storytel nu passerat 250 000 kunder så uppgår antalet streamingabonnenter till över 300 000 på den svenska marknaden. Förutsatt att inte BookBeat och Nextory har lyckats öka sina marknadsandelar under de senaste månaderna, i så fall kan siffran redan vara en bit över 300 000.
Bilden: Storytels vd Jonas Tellander, foto: Daniel Roos
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!