Uppropet om kundintresset för fysiska bokhandlar som Nicklas Björkholm, ägare till Hedengrens bokhandel, startade 2015 fick ett stort genomslag. Två år senare är det dags att påminna kunderna och det verkar fungera.
Författarbesök, eventkvällar och föredrag i all sin ära. Men bokhandlare Nicklas Björkholm tror att konsumenter idag framför allt behöver påminnas om att de måste handla i bokhandeln om den fysiska boklådan ska finnas kvar i framtiden.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Nicklas har ägt anrika Hedengrens vid Stureplan i Stockholm sedan 1985. Butiken själv har en historia som sträcker sig mycket längre tillbaka än så – den öppnade 1897 som en filial till Göthes bokhandel på Södermalm och är inne på sitt tredje århundrade – en bedrift som inte så många kan skryta med. Som bäst gick det för Hedengrens runt år 2000 när momsen på böcker sänktes. Då låg Hedengrens omsättning på runt 35 mkr. Idag ligger den på 20 mkr.
– Det förändrades märkbart för 6-7 år sen när internetboomen slog igenom, förlagen blev livrädda och gav nätbokhandlarna rabatter samtidigt som de höjde priserna för oss, säger Nicklas. Det tog verklig fart för 2-3 år sen och den fysiska bokhandeln förvandlades till ett skyltfönster där folk kommer in, tittar på böcker och sedan går hem och beställer på nätet.
Hedengrens egen webshop speglar utbudet i butiken. Beställningarna väller enligt Nicklas inte in men människor i utlandet som vill ha böcker på svenska handlar där. Likaså kommer det beställningar på böcker som är slut hos förlagen men som Hedengrens har exemplar kvar av.
2015 startade Nicklas ett upprop – med allt sämre omsättning ville han få svart på vitt om behovet av fysiska bokhandlar idag verkligen finns och ställde frågan rakt ut till kunderna.
– Jag ville ge folk chansen att själva svara, säger han. Vill de eller vill de inte ha kvar bokhandeln?
Uppropet fick stor uppmärksamhet i media och året som följde steg försäljningen hos Hedengrens. Men sedan föll det åter i glömska och omsättningen dalade samtidigt som Nicklas fortfarande skulle betala hyra, löner och kunna göra investeringar.
– Sparkar vi personalen så blir det inte samma sak, säger Nicklas. Den som arbetat kortast tid har varit här i femton år. Det är som en bank av kunskap vi samlat. Kunderna ska kunna komma in här och fråga någon som vet.
Det är ingen nyhet att konkurrensen från nätet och pallvis med topplisteböcker hos matgrossisterna är hård. Bokhandlare över hela landet arbetar för att omforma verksamheten till något som både kan locka kunderna och ge dem något mer än billiga böcker i en virtuell kundkorg. Men Nicklas menar att det inte bara är avhängigt hur böcker idag inhandlas – hela samhällsstrukturen påverkar handeln. Citykärnan avfolkas när kontoren flyttar till ytterkanterna och köpgalleriorna verkar få en allt mer magnetisk dragningskraft på människor.
– Som handlare kan man inte göra så mycket åt det, vi på Hedengrens har inte blivit sämre de senaste 5-6 åren, säger Nicklas. Köpcentrum har blivit en gigantisk turistattraktion som sväljer en malström av vallfärdande kunder.
I en stor stad som Stockholm upplever han också en svårighet i att locka kunder med event och arrangemang – det som på en liten ort är en händelse som får folk att gå man ur huse drunknar i mängden i storstan.
Att flytta på sig är trots Hedengrens anrika lokal ett alternativ som Nicklas överväger om inte försäljningen kryper uppåt snart.
– Jag inte kontaktat någon mäklare eller så, säger han. Men det händer ibland när man sitter på bussen och ser en ledig lokal att man prövar det i tanken. Fast än så länge har jag inte hittat någon.
I slutet av maj 2017 fick uppropet från 2015 en lillasyster. Bland Hedengrens följare på Facebook gjorde Nicklas en ny förfrågan om än i något mindre omfattning.
– Det tog skruv och vi fick en del glada tillrop, säger han. Vi la till en donationsknapp på hemsidan också – det var mest på skoj. Men det finns folk som säger att de inte har plats för fler böcker hemma. De kan lägga en peng och så har de kvar en butik som de kan handla julklapparna i senare. Ungefär som en liten crowdfounding. Ungefär femton till tjugo personer har lagt en peng, allt från 35 kr till en tusenlapp.
Påminnelsen bland kunderna har fått effekt – jämfört med samma period förra året har försäljningen åter ökat och Nicklas konstaterar nyktert att de i alla fall kan betala hyran. Snart kommer också sommaren med turister och julimånad brukar vara något extra då det kan gå en hel dag med bara utländska kunder.
– Det är en otrolig skillnad under sommaren, säger Nicklas. Vi hoppas att allt kommer att lösa sig i slutänden – det viktigaste är att få folk att förstå att de måste handla om det ska fungera. Jag tror käpphästen i systemet egentligen är att vi inte har fasta bokpriser. Hade vi haft det hade man sluppit dumpningen av priser på nätet och det hade blivit bättre för alla bokhandlar.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!