Den digitala bokmarknaden i Spanien och Latinamerika växer så det knakar. Fler än 50 000 nya eböcker publicerades på den spanska marknaden under 2016.
Den färska rapporten Spanish Markets Digital Evolution Report 2017 släpptes 30 maj 2017 och resultaten visar tydligt att eböcker blir allt populärare på spansktalande marknader. Under 2016 växte eboksmarknaden i Latinamerika med 110 procent, och motsvarande 41 procent i Spanien, skriver Publishing Perspectives.
På den spanska bokmarknaden publicerades mer än 50 000 nya eböcker under 2016. Jämfört med engelsktalande länder var den spanska digitala bokmarknadens utveckling anmärkningsvärd under förra året, och det ser lovande ut även för kommande år. Mycket tyder på att eböcker nu utgör mellan 8 och 10 procent av den totala bokförsäljningen.
Spanska förlag har haft det ekonomiskt kärvt de senaste åren, och därför är det extra glädjande att 49 procent av eböckerna utgivna i Spanien 2016 såldes på den lokala marknaden, jämfört med 45 procent under 2015. Jens Klingelhöfer från eboksplattformen Bookwire, en av aktörerna bakom rapporten, säger att denna lilla ökning visar på att Spanien äntligen börjar återhämta sig från finanskrisen som har urholkat bokmarknaden med 700 miljoner euro mellan 2009 och 2015.
En stor bidragande faktor till de ljusare siffrorna vad gäller eböcker är möjligheten till export som digitaliseringen för med sig. Mer än hälften av eböckerna som publicerades i Spanien under 2016 såldes internationellt, den största andelen till Latinamerika (framför allt Mexiko med 16 procent) och på andra plats den spansktalande marknaden i USA.
– Spanska förlag, säger Javier Celaya från konsultföretaget Dosdoce som tagit fram rapporten, upptäcker nu vad vem som helst i en nischad nationell marknad borde känna av: tack vare eböcker behöver man inte vara begränsad till den lokala marknadens utveckling, man kan också dra nytta av den internationella digitala ekonomin.
Foto: Fotolia