Efter fyra år som styrelseordförande för Svensk bokkonst lämnar Susanne Hamilton över stafettpinnen till Johanna Lewengard, professor i grafisk design på Konstfack.
1933 bildades den ideella föreningen Svensk Bokkonst för att stimulera och inspirera bokbranschen till ökad kvalitet inom produktionen av böcker. Idag är det en fråga som kanske är viktigare än någonsin med tanke på den mångfald av format som allt snabbare utvecklas på marknaden – både var för sig och i förhållande till varandra.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Grundaren Bror Zachrissons barnbarn Susanne Hamilton, vd och förläggare på Bokförlaget Langenskiöld, har de senaste fyra år varit Svensk Bokkonsts styrelseordförande men lämnar nu över posten till Johanna Lewengard, professor i grafisk design på Konstfack.
– Svensk Bokkonst är någonting som alla i min familj är otroligt stolta över och ofta pratar om, säger Susanne. Av farfar fick vi tidigt lära oss betydelsen av ett gediget hantverk i kombination med läsbarhet och många gånger hörde jag honom tillrättavisa om någon misstagit sig på den kombon. Jag älskar böcker – i alla dess former, och det har jag att tacka honom för.
Bokbranschens förvandling går i rasande fart och Susanne menar att den största utmaningen är att acceptera det faktum och utifrån det arbeta vidare med gott humör.
– Mitt tips är att hålla alla sinnen öppna, våga experimentera men framförallt ha koll på kärnverksamhet vare sig vi producerar fysiska eller digitala böcker, säger Susanne. Det gäller att man hamna rätt på språngbrädan mot framtiden. Det är människorna som skapar förändringen inte tekniken – den är bara ett av alla verktyg i lådan.
Susanne fördelar mycket av sin tid mellan sina två stora intressen: hästar och böcker. Förra året blev hon erbjuden en styrelsepost i Svenska Galopp och för att kunna arbeta på den posten med tillräckligt stort engagemang lämnar hon nu över ordförandeskapet i Svensk Bokkonst till Johanna.
– Styrelseuppdrag är ju inget man bara har på CV utan det kräver tid och engagemang, säger Susanne. Svensk Bokkonst och jag kunde inte önskat oss en bättre efterträdare än den vi nu fått i Johanna Lewengard.
Precis som Susanne går Johanna in för rollen som ordförande med höga ambitioner. Det tog därför ett par samtal med styrelsen i Svensk Bokkonst innan hon försäkrat sig om att ha tillräckligt med tid för att göra jobbet bra. Johanna hoppas att hon ska kunna bidra till att allt fler får upp ögonen för priset som delas ut av Kungliga Biblioteket en gång om året.
-Jag tror att Svensk Bokkonst är tillräckligt etablerat för att antalet bidrag inte ska påverkas märkbart av ett ordförandeskifte, säger Johanna. Jag hoppas att de som redan känner till priset ska fortsätta lämna in bidrag, sen hoppas jag ju också att personer eller aktörer som inte lämnat in bidrag tidigare ska få upp ögonen för det här priset. Om jag kan bidra till det vore det fantastiskt så klart. Jag går in i det här uppdraget med en öppenhet för dialog mellan förlag, formgivare och tryckindustri. Som grafisk formgivare har boken alltid stått mig nära och för mig har ett lyckat bokjobb alltid byggt på en förståelse för alla parters specifika kunskaper och intressen i en produktion.
Hon ser fram emot diskussionerna mellan de olika parterna och att samtidigt själv få djupare kunskaper kring de utmaningar bokindustrin ställs inför idag. Den digitala bokens utveckling tror Johanna i första hand fungerar som en stärkande konstrast till den fysiska och gör att förståelsen för den tryckta bokens säregenhet blir större.
– I bokens fysiska väsen finns alltid berättelser som säger så mycket i sig själv, säger Johanna. Den vidgar vår känsla för att läsning inte är en visuellt neutral överföring av ord och bild. I akten att vända blad, i marginalen, i doften, i de typografiska valen, i pappret möjliggörs ett oändligt antal läsningar som vi borde prata mer om. Och för mig är det vad vi uppmärksammar och firar genom Svensk Bokkonst idag!
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.