Vid årsskiftet tog Joakim Ekbrand, ägare till Lysekils bokhandel, över Hallmans bokhandel i Uddevalla efter att den gått i konkurs. Nu driver han två bokhandlar med vitt skilda förutsättningar.
Joakim Ekbrand är tredje generationens bokhandlare i Lysekil men också nybliven ägare till Hallmans bokhandel i Uddevalla. Förutsättningarna för de båda boklådorna skiljer sig kraftigt åt: Lysekil är en liten ort där handeln är beroende av vad som händer i kommunen på ett helt annat sätt än i Uddevallastad. Å andra sidan befinner sig verksamheten i Uddevalla i ett skakigt stadium efter att ha gått i konkurs med sin förra ägare – Joakim köpte upp bokhandeln så sent som i december förra året och har sedan lagt mycket energi på att få den på fötter igen. Hittills har det gått bra men ännu är det för tidigt för att kunna veta om det håller i sig framöver.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vi har satsat hårt på att bygga upp en stor bredd i hela sortimentet, säger Joakim. Det gäller att ha mycket hemma för stunden – ska man beställa hem alltför mycket kan kunderna lika gärna göra det hemma på nätet. Vi försöker ligga steget före och för att kunna göra det lyssnar vi mycket på vad som sägs i media och vad kunderna pratar om. Många kommer in nu och berättar att de är glada att vi tagit över bokhandeln vilket känns mycket positivt. Sedan får vi se för det måste finnas en köpkraft också.
Joakims rötter i branschen går långt tillbaka. Det var hans far som på 80-talet startade bokhandel i Lysekil och hans farfar drev bokhandel i Kungälv redan på 40-talet. Själv tog Joakim över för ungefär fyra år sen och han är uppvuxen bland hyllorna.
– Jag sov i skyltfönstret som barn så jag kan den här platsen, skrattar han. Lysekil är en liten ort med ungefär 14 500 invånare. Turismen där är stor och viktig och vår bokhandel är beroende av vad kommunen hittar på. Idag konkurrerar olika platser med varandra om turisterna och bokhandlarna behöver saker på orten som drar dit folket. Sedan när de väl är i Lysekil – DÅ kommer många in.
Även i Lysekil menar Joakim att det viktigaste är ett brett sortiment. Men här säljer han också mycket kontorsmaterial till företagskunder – den kundkretsen handlar inte i Uddevallabutiken som där är en av affärerna i stadens centrum.
– Vi går snart in i en period där jag inte riktigt lärt känna Uddevalla som stad ännu, säger Joakim. Den är inte samma sommarstad som Lysekil är. Det är också stor skillnad på veckorna. I Uddevalla är det ett jämt flöde medan det på vardagarna är lugnt i Lysekil men hektiskt med mycket kunder på helgerna.
Av en slump är butikerna nästan identiskt lika stora – ungefär 340 kvadratmeter vardera. Men i övrigt skiljer de sig åt.
– Jag är inte intresserad av att se ut som en kedja, säger Joakim. Jag tog butiken i Uddevalla som den var med inredning och allt. Det blir för dyrt att byta ut det nu, istället satsar vi på att göra om sortimentet och kunderna har redan märkt av det.
När det gick som bäst i Lysekil på slutet av 90-talet hade de en omsättning på runt tio miljoner kr om året. Sedan kom förändringarna i branschen och precis som för många andra bokhandlare drog den med sig omsättningen neråt. Idag tror Joakim att man nått botten – nu kommer det inte sjunka mer. Snarare handlar det om att se till att det stabiliserar sig och sedan sakta kunna vända uppåt igen.
– Senaste bokslutet låg vi på strax över 6 miljoner kr i omsättning för butiken i Lysekil, säger Joakim. Vi satsar på att hålla en extremt hög servicenivå hos oss – kunderna ska känna personalens engagemang och trivsel när de besöker oss.
Sedan årsskiftet tillhör båda butikerna Ugglan. Joakim trivs bra med att kunna styra själv över sortimentet. Tidigare har han tillhört både Bokia och Akademibokhandeln men för en liten ort som Lysekil blev det alldeles för smalt.
– De styr hårt centralt och vill inte alls ha den bredd som jag tycker, säger Joakim.
Att vinna kunder är ett långsiktigt arbete och som en del av det är Joakim mycket engagerad i olika evenemang både i och utanför butikerna.
– Det kan vara allt möjligt som riktar sig till alla olika åldrar, säger han. Vi har med oss ett bra rykte från Lysekil om att vi är engagerade och jag har hört många i Uddevalla som hoppas på att det blir likadant här. Sådana saker är förvisso inget man tjänar pengar på i stunden utan en form av marknadsföring som på lång sikt ger nöjda kunder och försäljning. Jag tror på framtiden och vårt mål i Uddevalla är att återuppbygga bokhandeln där.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!