Inom filmbranschen är merchandise en stor del av intäkterna. Är detta framtiden även för litterära varumärken? Penguin Random House har köpt företaget Out of Print som säljer litterära souvenirer.
Out of Print har använt sig av licensierade varumärken och illustrationer från den litterära världen för att skapa T-shirts och andra kläder men även diverse produkter som muggar och väskor. Företaget startade 2010 och säljer sina produkter via mer än 1000 återförsäljare, bland annat bokhandlare. Dessutom har de en egen webbshop på outofprintclothing.com.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Bland de varumärken som de säljer finns redan ett stort antal författare och titlar ur Penguin Random House utgivning som exempelvis George Orwells 1984 och Animal Farm, Ian Flemings klassiska Bondböcker eller den nu tv-aktuella The Handmaid’s Tale av Margret Atwood.
– Genom sin kreativitet och affärsutveckling har Out of Print skapat kännedom och intäkter för författare, illustratörer och förlag samt meningsfulla och roliga upplevelser för läsarna. Med deras framtidstänkande entreprenörskap, samarbetesglädje och delade sociala värden är vi glada att välkomna dem till Penguin Random House-familjen, säger Nina von Moltke, ansvarig för Publishing Development och Author Platforms på Penguin Random House.
– Vi ser fram emot att växa Out of Prints affärer tillsammans med Jeff och Todd i samarbete med våra förläggare, designers och säljavdelningar samtidigt som vi förser våra författare och återförsäljare med mer litterära merchandisemöjligheter, säger hon.
Out of Print handlar nu inte bara om att kränga T-shirts. Ett av deras mål har varit att sprida läskunnighet. För varje såld vara bidrar Out of Print till att stödja läsprojekt och donera böcker till utsatta stadsdelar. Fram till idag har Out of Print hjälpt till att donera över två miljoner böcker, skriver PRH i ett pressmeddelande.
Hur mycket betalt de båda grundarna fick för sitt företag framgår inte. Out of Print ska fortsätta operera som ett fristående bolag och sitter kvar i sitt kontor på Manhattan.
Den givna frågan är förstås – är det merchandise som är framtidens intäktskälla även för författare om ersättningarna från royalty sjunker? Eller är det precis som i film- och musikindustrin att det enbart är de allra största som kommer att tjäna ännu mer på litterär merchandise?
Stora bilden: Lite souvenirer med Edgar Allan Poe-motiv eller kanske Douglas Adams och Liftarens guide till galaxen?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.