Norstedts glänste i Gourmand Awards 2017 med 8 nomineringar och 5 placeringar. Vi ställer några snabba frågor till Johanna Kullman, förläggare på Norstedts.
Bland de fem bidrag som placerade sig på topp tre i Gourmand Awards olika kategorier är bland annat Matens makt av Britt-Marie Mattsson och Leif Mannerström, och serien Vår kokbok av Sara Begner. Johanna Kullman, kokboksförläggare på Norstedts, berättar lite mer om bidragen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Matens makt är en väldigt speciell typ av kokbok, som kombinerar både politik och litterärt innehåll med mat. Idag räcker det inte att bara trycka upp recept och bilder, boken måste också vara bra skriven. Britt-Marie Mattsson är en av svensk medias mest inflytelserika personer, och Leif Mannerström en av Sveriges absolut tyngsta kockar. Tillsammans har de lyckats skapa en kokbok utöver det vanliga. Det var det som Gourmand Awards såg när de gav boken pris i kategorin Food Writing.
Vår kokbok kom ut första gången 1953. När Johanna Kullman började som förläggare på Norstedts för ungefär tio år sedan kom hon med idén att utveckla boken till en hel serie. Det ledde till nischade uppföljare som Vår kokbok jul, Vår gröna kokbok, Vår kokbok vegan och Vår kokbok hälsa, vilket i år ledde till en förstaplacering i Gourmand Awards kategori Series.
Finns det någon kategori som skulle vara extra roligt att vinna i?
– Oj, vilken svår fråga. I år fick vi åtta nomineringar, vilket är väldigt många. Jag bara så tacksam och glad över de priser och nomineringar vi har fått att jag inte vet vad mer jag skulle kunna önska. Förra året vann jag priset Best publisher in the world i Gourmand Awards, och det ser jag som ett kvitto på att tio års förläggeri har lönat sig, säger Johanna.
Hälsa och klimat starka kokbokstrender
Johanna säger att Sverige är ett föregångsland när det gäller hälsosam mat, och att det är en stor trend som är här för att stanna. I Sverige har vi på allvar börjat tänka vego, vegan, klimat och resurser, vilket speglas i kokboksutgivningen.
– Jag ser att vi börjar tänka på att återanvända rester att bli något nytt, till exempel morgondagens byggstenar i en middag. Vi är noggranna med både hälsa och miljöfrågor, och det kommer att fortsätta. Själv kommer jag göra vad jag kan för att bidra till att klimatet förbättras och att vi tar vårt ansvar.
Hur mår kokboksutgivningen idag i Sverige?
– Det är svårare att sälja kokböcker idag än det var förr. I vårt lilla land finns det heller inte ett jättestort underlag för nya kockar eller nya idéer, mycket är redan gjort. Matbranschen är ganska liten och det kommer inte så ofta in nya personer, men jag vet för det mesta ganska fort vad som känns rätt eller vad det finns utrymme för.
Hur står sig svenska kokböcker och svensk matkultur utomlands?
– Precis som att Sverige har kommit väldigt långt när det rör sig om att exportera musik och mode, samma sak är det med svensk, eller nordisk, mat. Det har fått ett väldigt stort gehör ute i världen. Våra svenska kokböcker översätts till hur många språk som helst, och det är ett kvitto om något på att den nordiska hälsan är något som uppskattas internationellt. När jag började var det ganska ovanligt att kokböcker översattes, men nu blir översättningarna bara fler och fler hela tiden.
Till sist tillägger Johanna att hon tycker det är en spännande möjlighet att Norstedts numera ägs av Storytel.
– Storytel är öppna för nya idéer kring format och tillgänglighet, och där finns mycket att utforska inte minst vad gäller kokboksvärlden, säger Johanna Kullman.
Foto: Göran Segeholm
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!