Svenska kok- och dryckesböcker står sig starkt internationellt. I prestigefyllda Gourmand Awards rankas nu Sverige på femte plats i antalet nomineringar.
211 länder var representerade i kokboks-VM 2017 (Gourmand Awards i Yantai, Kina) som ägde rum den 27–28 maj. Konkurrensen är stenhård och de deltagande är världens bästa kok- och dryckesboksförlag och -författare. Men precis som tidigare år sticker Sverige ut med sina framgångar, inte minst i de tunga kategorierna Best Food Writing, Best Series, Best Book of the Year och Best Wine Book Publisher. Ser man till antalet nominerade bidrag rankas Sverige nu på femte plats, efter giganterna Frankrike, USA, Storbritannien och Kina.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Gourmand Awards president och grundare, Edouard Cointreau, uppmärksammar Sverige:
– Galakvällarna i Yantai och listan över utmärkelser hedrar verkligen Sverige. Denna gång med sextiofyra länder representerade och det uppstår en särskild anda när så många framstående människor inom mat och dryck träffas och delar glädje och inspiration med varandra.
Sverige i världsklass
Pelle Agorelius driver Husmansbord och Saxhyttegubben i Grythyttan och representerar Gourmand Awards i Sverige. Han tror att de svenska framgångarna i Gourmand Awards beror på att vi har en mycket hög ”genomsnittskompetens” på samtliga nyckelområden som krävs för att producera bra kokböcker, inte bara inom matlagning och receptmakande utan även inom matfotografi, formgivning, författarskap och förläggeri.
– Den främsta, och rätt unika kompentensen, kanske ändå ligger inom svensk projektledning. Svenskar är välkända för att snabbt kunna ingå i ett nyskapat team och arbeta mot definierade mål. En färdig kokbok till exempel. Världens bästa förläggare kommer från Sverige inom alla områden, det speglar en mycket hög projektkompetens.
Unikt författande och expertis
De svenska bidrag som tagit sig till prispallarna i kokboks-VM handlar om alla möjliga ämnen inom mat och dryck, är skrivna av en blandning av debutanter och erfarna kokboksförfattare och utgivna av både stora och små förlag. Men kan det finnas något som de har gemensamt? Vad omvärlden särskilt lägger märke till hos svenska kok- och dryckesböcker tror Pelle handlar om själva författandet, den där unika texten som inte går att hitta på nätet.
– Trenden med kokböcker som lär oss något vi inte redan visste, till exempel Matens Makt av Leif Mannerström och Britt-Marie Mattsson, de böckerna uppmärksammas internationellt. Även ämnesböcker, skrivna av ren skär expertis inom ett område, om tillagning, odling eller konservering. Där är Sverige också i världsklass, boken Fermentera är ett sådant exempel.
Kokboken lika viktig som spisen
Det har sagts att den svenska marknaden för kok- och dryckesböcker är mättad och man har talat om överutgivning. Pelle Agorelius har följt kokboksbranschen på nära håll i många år och menar att Sverige i flera decennier har haft en hög utgivning i förhållande till befolkningsmängd – en trend som fortsätter. Att receptsamlingar med en kändis på omslaget kan vika lite i försäljning är inget konstigt.
– Vi är i en tid när vi ser antalet kokboks- och dryckesbokstitlar öka, även om upplagorna minskar. Jag tror det är en spegling av individualismen och att numera vi lätt kan köpa böcker på fler ställen än i bokhandeln eller på Coop. Marknaden kan vara mättad på fördummande mainstream, men inte på kvalitativt innehåll. Fler vill lära sig laga mat från grunden, en kokbok är lika viktig som spisen i ett kök i det läget.
Finns några trender utomlands som kan vara på väg hit?
– Den snabbast växande trenden internationellt har länge varit kokböcker där allt överskott gått till ett ändamål, välgörenhet. Det är också böcker som lättare hittar ut i andra försäljningskanaler än de traditionella. Det kommer att öka i Sverige, vi är så bra på hela kedjan fram till färdig bok att branschen skulle kunna spotta ut kokböcker där vinsten går till forskning, idrott eller behövande.
– Easy Recipes i Gourmand Awards är däremot den kategori med absolut hårdast konkurrens om Best in the World-titlarna. Den trenden tror jag inte kommer att öka i Sverige. Vi har ett högt internetanvändande som redan slagit ut lättsamma kokböcker, till viss del.
Sveriges placeringar i Gourmand Awards
Kategorinummer, kategori, titel, upphovsmän (förlag), vinnarplacering
A08 – TV Celebrity Chef – Europe, I det enkla bor det goda, Ernst Kirchsteiger (Bonnier Fakta) 1:a
A10 – Innovative, Krydda med Musik, Per Samuelsson (Fanky) 2:a
A11 – Entertaining, Pluras Bästa, Plura Jonsson (Norstedts) 3:a
B02 – Best Cookbook of the Year, The Nobel Prize Cookbook, Niclas Wahlström, Gert Klötzke, Fredrik Eriksson (Max Ström) 3:a
B06 – Photography, Smörstekt, Per-Erik Berglund (Apelfeldt) 1:a
B10 – Series, Vår Kokbok, Sara Begner (Coop-Norstedts) 1:a
C06 – Scandinavian, Lilla Ego, Tom Sjöstedt, Daniel Räms (Norstedts) 2:a
C17 – US Cuisine, Sweet spots of New York, Roy Fares (Bonnier Fakta) 1:a
D04 – Food writing, Matens Makt, Britt-Marie Mattsson, Leif Mannerström (Norstedts) 1:a
D09 – Health and Nutrition, Institutions, Vitally Important, Mai-Lis Hellenius (Holm & Holm Books) 1:a
E02 – Single subject, Sweden: Fermentera, Jenny Neikell (Norstedts) 3:a
E12 – Meat, Älgkött och Peran, Leif Milling (Ågrenshuset) 3:a
W1-2 – Wine Book Publisher of the Year, Grenadine 1:a
Översta bilden: Niclas Wahlström och Gert Klötzke tar emot priset Best Cookbook of the Year för The Nobel Prize Cookbook (Max Ström) Foto: Pelle Agorelius, Grythyttan.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!