Kokbokens marknad har varit överhettad under en lång tid i Sverige. Men genom att nischa sig och satsa internationellt ska Greandine förlag lyckas ändå.
För andra gången har Grenadine förlag tagit hem titeln som årets bästa dryckesförlag vid World Cook Book Award som i år delades ut i Yantai, Kina. Förutom priset för bästa dryckesförlag tog de också hem segern för två av sammanlagt sex böcker som var nominerade i tävligen – Bourbon & American Whiskey av Örjan Westerlund i kategorin ”Whisky” och Kreativ Ölbryggning av Peter M Eronson och Simon Svensson i kategorin Drink Special Awards.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
I en genre som på senare år beskrivits som överhettad har förlaget peakat genom att nischa sig på dryckessidan. Tio till femton böcker om året ges ut men då är de också skrivna av de som kan drycker allra bäst.
– Sverige är ett speciellt land att ge ut kokböcker i eftersom det ges ut i princip en om dagen, säger förlagschef Stefan Lindström. Vi är innehållsproducenter och har hela tiden haft en plan att göra böcker av svenskar med tyngdpunkt på dryck.
Trots att Stefan beskriver prognosen för kokböcker i Sverige som tämligen dyster där volymerna minskat, priserna gått ner och kunderna blivit färre är läget stabilt för Grenadine. Tre bolag ger ut böcker under Grenadine som sedan betalar royalty till förlaget. På så vis ser omsättningen för förlaget blygsam ut med sina 1,7 miljoner men lägger man samman omsättningen för hela gruppen uppgår den till runt 15 miljoner. Ett av bolagen är Stevali Sales som Stefan startade tillsammans med Christer Lindblom 2004. Sedan dess har de samarbetat med bland andra Globe förlag, Natur och Kultur, Offside och Egmont tidskrifter och har idag en bred erfarenhet av förlagsbranschen.
– Gör man rätt saker till rätt pris så funkar det, säger Stefan. För vår del på Grenadine är det stabilt och vi ligger stilla utan att tappa i omsättning.
Priser och utmärkelser menar Stefan inte har samma status för en bok i Sverige som det har utomlands. Där kan en hemkammad seger betyda ökad försäljning vilket det inte lika självklart gör här. Men det är inte bara en hög placering i prislistan som har betydelse – för att satsa internationellt kan det spela roll att bara vara nominerad i tävlingar.
– Nätverkande är viktigt om man vill lyckas utomlands, menar Stefan. Vi deltog i en tävling där vi inte vann men det ledde ändå till kontakter med ett tyskt förlag som vi inledde samarbete med. Nyligen startade vi ett förlag i England och kommer själva att ge ut Örjan Westerlunds whiskeyböcker både där och i USA och då kommer det att underlätta att den fått priser.
Både han och Grenadines försäljningschef Christer Lindblom var på plats under World Cook Book award. För Stefans del var det femte gången han var där.
– Där var många svenskar i år vilket är jättekul och jag fick många roliga internationella kontakter, bland annat med ett stort kinesiskt förlag, säger Stefan. Det gäller att göra jobbet hela vägen och se helheten. Våra bolag ligger väldigt nära varandra och det är en del av framgången att vi är en liten organisation med många som frilansar.
Foto: Pelle Agorelius
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.