Cocktailboken ”Salongs i Norrland” från det lilla norrländska förlaget North Chapter vann första pris i Gourmand Awards i kategorin cocktails.
– Det är otroligt stort att vi som ett litet bokförlag tog hem vinsten bland så här stora stjärnor, säger VD och förlagschef Anna Granlund, som var på plats i Yantai, Kina under galan och tog emot priset.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Inför Gourmand World Cookbook Awards pratade vi med Anna på North Chapter och Emil Åreng, bokens författare. Anna nämnde då att det speciella med boken är blandningen av de unika bilderna och hur Emils kärlek för Norrland lyser igenom i hans berättande. Kanske är det den personliga touchen som tog boken ända fram till utmärkelsen som den bästa cocktailboken i världen.
– Inom just cocktailböcker så är det mycket av samma, det händer inte så mycket på den fronten. Så vi vann nog för att boken är så pass ovanlig med att man får följa människor och platser i Norrland – en plats som jag har kär, säger Emil Åreng.
Att vinna första pris i den internationellt prestigefyllda tävlingen är stort för vem som helst, men kanske lite extra stort för ett mindre förlag. Anna berättar att återförsäljare redan har börjat ringa för att kontrollera att det finns böcker kvar att beställa, och hon kommer antagligen behöva trycka fler böcker för att möta efterfrågan.
– För förlaget är det självklart ett stort erkännande som jag hoppas kommer göra det enklare för mig att nå ut, både till fler återförsäljare och att knyta till mig fler bra författare till förlaget.
Hur var stämningen i Yantai?
– Stämningen var mycket god, med folk från hela världen som gladdes åt egna och andras framgångar. Jag har lärt känna och knyta till mig flera nya underbara kontakter och vi kan väl säga att delar av Sveriges team stängde baren fler än en kväll …
Hur tycker du att kokboken som genre verkar må efter att ha deltagit på galan?
– Mycket bra! Sverige står sig fortsatt starka men i år var även Australien i topp flera gånger. Intresset tycks fortsatt starkt med framförallt fler nya, unika idéer. En kok- eller dryckesbok är inte bara bilder och recept längre, det är så mycket mer. Konkurrensen blir tuffare och tuffare, så det krävs något extra för att nå ut.
Foto: Anna Granlund, North Chapter
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!