När Resumé utsåg näringslivets Superkommunikatörer var Volante väl representerade. Johan Norberg vann i kategorin “kultur” och Tobias Nielsén, förlagschef och grundare, hamnade själv på plats 16 i kategorin “kultur”, som enda person i förlagsbranschen.
”Handbollsspelare, debattörer och företagsledare. För femte året i rad utser Resumé Näringslivets 150 Superkommunikatörer i fem olika kategorier. Toppar listan gör Antonia Ax:son Johnson.” Så skriver tidningen Resumé om sin rankinglista som publicerades förra veckan.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Johan Norberg, vars bok Framsteg Volante nyligen givit ut, vann alltså i kategorin “kultur”. Andra personer på listan och som Volante samarbetar med — när det gäller hittills presenterade samarbeten — är Peter Jihde, Kjell A Nordström, Petter Stordalen, Lina Thomsgård, Sara Öhrvall, samt även Per Grankvist som Volante givit ut tidigare.
Men vad är hemligheten bakom framgången? Vi ställde lite frågor till Tobias Nielsén om både utmärkelsen och vad som är på gång på Volante.
Blev du överraskad över att bli utvald på listan?
– Ja, det blev jag. Min roll numera är ju framför allt att stå bakom andra personer som ska synas. Jag brukar sägas att Volante ska vara ett stöd för personer som kan och vill göra skillnad. Vilket märks av att så många personer knutna till Volante utöver mig var med på listan i år, säger Tobias Nielsén.
Vad är det i ditt/Volantes sätt att arbeta som du tror att juryn fastnat för?
– För att lyckas med kommunikation behöver man ha något som är tillräckligt intressant för att kommunicera, helst både avsändare och idé. Att identifiera och utveckla denna första pusselbit är vi väldigt bra på. Vad vill man prata om? Vad behöver man i samhället prata om? På ett reklambyråspråk hade jag sagt konceptutveckling här. Ibland svänger vi om, både kraftigt och snabbt. Just nu satte vi ett bokprojekt på paus med en författare då vi såg att en annan idé var möjligt och mer brådskande.
Ni jobbar egentligen bredare än traditionella förlag med föreläsningar bland annat?
– Ja, vi tänker lite mer ifrån ett helhetsperspektiv när det gäller att sprida denna berättelse eller kunskap. En del av Volante är att fungera som agentur, inte minst när det gäller föredrag. Sedan ett år tillbaka äger Volante också Speakersnet som är Sveriges mest framgångsrika talaragentur internationellt sett.
När ni letar nya författare – vad tittar ni främst på? Är det folk som har färdiga manus eller uppvaktar ni även dem som kan ha en story?
– Båda två. Men för oss är personen bakom oerhört viktig.
Hur gick det för Volante förra året och hur ser ut 2017 för er?
– Väl godkänt. Vi hade ett flertal titlar som gick bra, om än inte någon sensationell raket. På agentursidan gick det ännu bättre. Det är kul, det visar att vi samarbetar med personer som har något viktigt att säga.
Simon Brouwers och Olle Grundin lämnade ju nyligen för att starta eget, har ni hittat ersättare för dem?
– Journalisten Klas Ekman började i mars som ny redaktionsansvarig och är nu igång för fullt. Det känns fantastiskt bra. Han är en lysande berättare i olika format och har direkt tillfört mycket. Jag har nyss anställt en person på agentsidan och kommer snart rekrytera fler seniora redaktörer. Vi arbetar också parallellt med fler frilansare än vi brukar göra.
Ni startade ju en bokhandel i höstas – hur har det gått?
– Vid några tillfällen skapar vi magi, med någon författare på plats och riktigt intresserad publik. Jag älskar själv att stå i bokhandeln och berätta om alla böcker som är värda att läsas. Jag ser det annars som en säsongsbutik. Att få lönsamhet trötta tisdagar i mars är svårt. Nu förbereder vi en riktigt bra sommarbokhandel och utvecklar bland annat eget nonbooks-sortiment. Gamla stans bokhandel ska bli ett obligatoriskt besök för bok- och kulturintresserade. Vi ha också dragit igång uthyrning av lokalen till andra verksamheter.
Hur ser höstens utgivning ut?
– Riktigt, riktigt bra. Vi presenterar den snart, men jag kan nämna att vi släpper Max Tegmarks nya bok bland annat. Och Neil de Grasse Tyson, som dominerat på USA-listorna i maj, samt Nelson Mandels postuma självbiografi.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!