Akademibokhandeln har gjort en fantastisk resa de senaste åren och när Volati stiger in som nya ägare så är det dags att ta nästa steg, deras långsiktiga perspektiv är positivt, menar Maria Hamrefors, vd för Akademibokhandeln.
– Detta blir ett nytt kapitel för Akademibokhandeln. Att vi fick utmärkelsen Årets butikskedja vid Retail Awards kändes väldigt bra för alla oss, det visar att vi har gjort något som ger respekt även från andra branscher, säger Maria Hamrefors.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Att säga att det har hänt en hel del under hennes tid är ingen överdrift. Hon kom in som VD för Norstedts Förlagsgrupp 2007 efter att ha varit VD och koncernchef för Liberkoncernen 2004-2007. När sedan KF ville samla alla sina verksamheter i bokbranschen blev Maria istället VD för KF Media. Utöver förlagen Norstedts, Rabén & Sjögren och Coop Böcker så fick hon även ansvaret för Akademibokhandeln och Bokus.
– Det var först då som jag insåg hur illa ute Akademibokhandeln faktiskt var. Jag och mina kollegor sa till varandra att här behövs det en strukturaffär om vi ska kunna få ordning på det här. Samtidigt satt ägarna till Bokia med samma problem och kom till samma slutsats, säger Maria Hamrefors.
Vid årsskiftet 2012/2013 skedde samgåendet mellan Bokia och Akademibokhandeln vilket innebar att de båda kedjorna blev en och samtidigt kunde göra en hel del besparingar framför allt på den centrala administrationen. Maria Hamrefors blev VD för den nya Akademibokhandeln. Samtidigt fanns intentionen från ägarna KF att sälja verksamheten.
– Jag ska inte säga att det var något som präglade det dagliga, vi jobbade på för att få ordning på lönsamheten. Men det var positivt för oss när Accent kom in som nya ägare, säger Maria Hamrefors.
Riskkapitalbolaget Accent Equity köpte Akademibokhandeln av KF i juni 2015. Det var många i branschen som skakade på huvudet och undrade om riskkapital var rätt medicin för att få fart på en bokhandelskedja. Och det var en ägare som hade ambitionen att sälja igen inom ett par år.
– I grunden är det ändå positivt med riskkapital. Det är ägare som vill utveckla verksamheten och höja värdet på bolaget. Det har varit nyttigt för oss även om det nu bara blev knappt två år som de var inne som ägare, säger Maria Hamrefors.
Ja, igår kom alltså nyheten om att industrigruppen Volati köper Akademibokhandeln och de tidigare ägarna Accent, Killbergs, Natur & Kultur samt Krasse & Co säljer sina aktier. Volatis VD Mårten Andersson betonade deras ambitioner att de kommit till bokbranschen för att stanna.
– Det är positivt för oss med en ägare som har ett långsiktigt perspektiv. Vi har redan gjort en fantastisk resa och nu är det dags för oss att ta nästa steg tillsammans med Volati. Vi i ledningen ser fram emot det här, säger Maria Hamrefors.
Det som till stor del utlöste krisen för Bokia och Akademibokhandeln var ehandeln. Nätbokhandlarna Bokus och Adlibris startade sina verksamheter 1997 och tio-femton år senare hade de tagit en så stor del av marknaden att de fysiska bokhandlarna gick på knäna. Bokia gjorde försök med nätbokhandel på Bokia.se som skulle kopplas mot den fysiska butiken men det var egentligen först förra året som Akademibokhandeln lyckades genomföra de idéerna.
– Jag tycker att vi har tagit oss igenom den första fasen där en del av bokförsäljningen har flyttat ut på nätet. Därmed inte sagt att utvecklingen har avstannat, nätbokhandlarna växer fortfarande. Men med Akademibokhandeln.se som vi lanserade förra året så tycker jag att vi har ett bra erbjudande till kunderna genom att vi kan ge service på nätet där de kan se om en bok finns inne i en viss butik och till och med reservera sitt exemplar, säger Maria Hamrefors.
Så hur går det med försäljningen på Akademibokhandeln.se?
– Det går bra. Vi har ju tagit det lite försiktigt, men försäljningen utvecklas stadigt och framför allt funderar logistiken. Vi tror att det är viktigt att ge kunden valfrihet. Det är ändå det övergripande att kunden bestämmer var och när hen vill handla.
När Bokus nu också ägs av Akademibokhandeln så har bolaget också ett ben i varje del – fysisk bokhandel och nätbokhandel. Men det som växer snabbare än nätbokhandeln just nu är den digitala försäljningen.
– Där har vi ju Dito och vi har även förbättrat funktionerna för att handla eböcker och ljudböcker på Bokus, säger Maria Hamrefors.
Och streaming?
– Vi tittar väldigt brett på vårt erbjudande. Det gäller att vara i fas med marknaden och återigen är det kunderna som bestämmer var de vill handla sina böcker, säger Maria Hamrefors.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!