Storytels nya utgivningslinje kommer göra ljudböcker av tidigare publicerat journalistiskt material. Annika Seward Jensen är förläggare på Storytel Dox.
Storytel Dox heter Storytels nya utgivningslinje som nischar in sig på journalistik i ljudboksform. Från och med juni 2017 kommer det varje månad att släppas 20 nya avsnitt med reportage, intervjuer och artiklar som har publicerats tidigare i tidningar, bilagor och tidskrifter.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi kommer ha brett ämnesurval, ungefär en tidskriftshylla där det finns något för alla. Det kommer vara allt från historia och vetenskapliga upptäcker till mordfall och människoöden, säger Annika Seward Jensen, förläggare på Storytel Dox.
De 20 första avsnitten som släpps i juni kommer att vara representativa för hur det kommer se ut framåt. Än vill inte Annika avslöja exakt vad de kommer handla om, men de kommer inkludera historia, vetenskap och resereportage.
– Journalistik är inte bara lika med nyheter. Det vi på Dox kommer publicera är en annan slags journalistik, artiklar som har ett längre intressevärde utan att vara så nyhetsbetonat. Det här blir fokusjournalistik, ett nytt slags innehåll.
Storytel Dox har inlett ett större samarbete med en medieaktör som man ännu inte har gått ut med namnet på. Urvalet kommer delvis att göras i samarbete med mediepartnern.
– De som vi har skrivit kontrakt med nu är nästan uteslutande frilansjournalister. Vi har frågat vad de tycker är bäst utifrån vad vi letar efter, och sedan har ordet spridit sig. Vi har haft en ganska lyxig situation där vi har suttit med en stor bruttolista på ämnen och artiklar. Höstens lista kommer vi att fylla på efterhand när vi ser vad som fungerar, säger Annika.
Vilka ämnen tror du kommer att gå hem hos lyssnarna?
– Jag tror starkt på människoöden, det som man ibland kallar för ”true crime”: Vad hände efter brottet? Hur har människor blivit drabbade? Även ämnen som kriminalitet och historia tror jag kommer gå bra. Som gammal förläggare har jag ganska bra känsla för vad som funkar i den traditionella bokhandeln, och det har jag lärt mig även går bra som ljudbok. Men vad som är roligt med ljudböcker är att även sådant som inte klarar sig i vanlig bokhandel ofta fungerar jättebra som ljudbok. Så jag är väldigt nyfiken på vad som kommer hända här!
Varför satsar Storytel på fakta i ljudform?
– Ljudbokslyssnandet ökar generellt och då måste vi också bredda utbudet. I takt med att ljudboken har vuxit så har också målgruppen vuxit. Man har även sett att non-fiction ökar internationellt, så det känns helt rätt att höra det här nu.
Fakta och dokumentärer är inget okänt för Storytel. Det finns gott om fackböcker i det ordinarie utbudet och Storytel tar nu även fram egna nyskrivna fackserier under nischen Storytel Original, till exempel Sveriges värsta massmördare – gåtan Tore Hedin som är en true crime-berättelse som har premiär idag 16 maj. Skillnaden mellan dessa serier och Storytel Dox är att allt Dox material (åtminstone i nuläget) redan är publicerat i skriven form.
Kan det finnas ett problem i att materialet redan är publicerat och att lyssnarna kan vara mer intresserade av nyskrivet material?
– Nej, det tror jag inte. Med Dox når vi helt nya lyssnare. Det är precis samma utgivningsstrategi som att göra en roman till ljudbok. Att bra material ska finnas i alla format är ett tecken i tiden. Alla läsare eller lyssnare finns inte på alla plattformar, och trenden går mot att man vill själv kunna välja i vilken form man tar till sig texter.
I samband med att Storytel köpte upp Telegram förlag, där Annika Seward Jensen tidigare var förlagschef, ingick en gedigen lista dokumentärlitteratur.
– Så småningom kommer vi att plocka det bästa därifrån. Det känns väldigt roligt eftersom jag har jobbat med det materialet tidigare. Men urvalet på Storytel Dox kommer att vara bredare än Telegrams, som fokuserade mycket på underhållningsjournalistik.
Från att vara förlagschef på Telegram har Annika gått via ett vikariat som förläggare på Massolit till att bli förläggare på Storytel Dox. Här håller hon i trådarna, men hon har många människor till sin hjälp på Storytel och Storyside som producerar materialet. Hon nämner särskilt de som jobbar med Storytels app, som har värdefull inblick i vad som fungerar och vad folk är intresserade av.
Annika kommer dessutom att leda en podcast som släpps en gång i månaden i samband med de nya avsnitten.
– Jag har varit med i andras podcasts, men inte lett en egen, så det här blir podcastpremiär för mig. Fast jag har jobbat länge som förläggare på olika förlag, och då ingår det att ha djupa samtal med författare, så det känner jag mig bekväm med.
I podcasten bjuder Annika in en gäst med anknytning till månadens nya avsnitt. Podcasten blir ett forum att kunna “nörda ner sig” i olika ämnen och diskutera vad journalistik är och hur den kommer till.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!