I vår anordnar Novellix en novelltävling för alla upp till 26 år samtidigt som fyra nya noveller för unga vuxna släpps. Sedan starten för sex år sedan har förlagets omsättning vuxit med 30-50 % om året tack vare en ständig utveckling mot både bokmarknaden och detaljhandeln.
Det händer mycket på Novellix under våren. I en satsning på unga vuxna utlyser förlaget en novelltävling för alla upp till 26 år i samma veva som de släpper fyra nya noveller av Sandra Beijer, Elin Bengtsson, Johanna Nilsson och Sara Kadefors. Det vinnande bidraget i tävlingen kommer att ges ut hos Novellix.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Redan när vi startade förlaget pratade vi om att ordna en tävling som ett sätt att hitta nya författarskap, säger VD och förlagschef Lena Hammargren. De första åren var vi först tvungna att ge ut mer etablerade författare för att sätta konceptet och komma ut på marknaden. Men nu är det hög tid att göra slag i saken och eftersom vi vet att många av våra yngre läsare har ett stort intresse av att skriva så kändes det här som ett bra tillfälle.
Novelltävlingen är förhoppningsvis bara den första i ett koncept som ska matcha förlagets tankar om att inte bara ge ut stora författarnamn utan även debutanter. I framtiden hoppas Lena att man ska kunna ha fler tävlingar där människor får skicka in sina bidrag med chansen att bli utgivna. Att man valde en åldersgrupp upp till max 26 år nu har med satsningen på de fyra noveller för unga vuxna som släpps samtidig.
– Det var inte helt lätt hur vi skulle tänka kring målgruppen för tävlingen, säger Lena. Den här gången vill vi sikta in oss på att ge yngre människor plats. Nästa gång väljer vi kanske något annat som till exempel en viss genre.
Juryn kommer att bestå av medarbetare på förlaget. Lena menar att det i slutänden är de själva som vet bäst vad som passar för Novellix. I början av juni kommer Novellix även släppa en box med fyra svenska klassiker på engelska. Det är översättningar av Selma Lagerlöf, August Strindberg, Stig Dagerman och Astrid Lindgren som publiceras för att vidga förlagets kundkrets och även rikta sig till turister samt nya säljkanaler som hotell.
– Eftersom vi som företag står på två ben och rör oss både i bokbranschen och i startupvärlden samtidigt, är vi mindre känsliga för marknadens svängningar, säger Lena. Vår verksamhet är dynamisk, där fokus växlar mellan traditionell bokhandelsförsäljning, och återförsäljare inom nyare kanaler och detaljhandeln. En kombination som gjort att vår omsättning vuxit med mellan 30 och 50 procent de senaste åren.
För 2016 landade omsättningen på 3 743 Tkr med ett positivt resultat på 236 Tkr.
Att Novellix växer betyder inte bara en bättre ekonomisk genomströmning utan också mer att göra. Därför har förläggaren Erika Palmquist rekryterats till förlaget under våren. Novellix kommer fortsätta satsa på att ge ut novellerna både samlade i presentboxar och styckvis, för att på så sätt erbjuda novellerna som singlar för de kunder som vill köpa dem en och en, och färdigpaketerade för de som vill ge bort dem i present.
– Det som är så härligt är att känslan av potential som varit med från första början bara fortsätter, säger Lena. Vi kan fortfarande utveckla massor av saker och trots att omsättningen ökar hela tiden och vi börjar bli ett etablerat förlag är vi fortfarande bara i början av vår uppbyggnadsfas.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!