Att skriva en bok tar tid. En ljudboksserie är inget undantag. Men det finns författare som är undantag, de som skriver rasande fort. Leffe Grimwalker skriver en hel säsong av serien Tick Tack på tre veckor.
Vi börjar direkt med det här med att skriva i högt tempo. Det är en aning kontroversiellt att berätta att man skriver fort och en del ser med skepsis på författare som säger att de skriver flera tusen ord per dag. För den oinvigde kan man då förtydliga att en roman som blir runt 300 sidor i tryckt form ofta är runt 70 000 ord lång. Med andra ord – klarar du att skriva 3500 ord om dagen så tar det 20 dagar. En normal arbetsmånad.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Men de flesta skriver inte så fort. Många har svårt att få ur sig både tusen ord och mindre. Kanske för att man väger varje ord och blandar skrivtid med research eller att fundera ut intrigen efterhand.
Leffe Grimwalker är en snabbskrivare. Han är aktuell med Storytel Original-serien Tick Tack där säsong 2 precis har släppts och där den första säsongen kommer som pocket i september.
Hur lång tid tog det att skriva säsong 2 och hur såg arbetsprocessen ut?
– Rent skrivmässigt tog det 21 dagar, det gjorde det för båda säsongerna. Jag bestämde mig för att vänta med att börja skriva tills det bara var en månad kvar innan deadline. Mest för att ha ett högre tempo och stress när jag skrev för att inte ha för mycket ”blommigt”, transportsträckor och så vidare. Men innan dess har jag en klar plan för hur storyn ska utvecklas, med en tydlig synopsis och kapitelindelning. Allt handlar om struktur innan man börjar skriva. Att de jävla karaktärerna sedan bestämmer sig för att ta andra vägar under processens gång är en annan sak. Jag är lika nyfiken som alla andra på vad som ska hända i storyn medan jag skriver, trots att jag har en bra struktur, det är sjukt kul!
Ärligt, går det att skriva en bok så snabbt? Hur många ord skriver du på en dag?
– Ja det går. Man kan lära sig att skriva snabbt men självklart är det kanske även en talang. Jag skriver mellan 20000 till 50000 tecken inklusive blanksteg per dag beroende på om jag skriver fyra timmar eller fjorton. Beror lite på humör och hur mycket annat jag behöver göra den dagen. Men devisen att ju mer man skriver desto mer skriver man, stämmer. Sedan spökskriver jag ju också. Inspiration är helt enkelt en myt! De som säger att bra litteratur måste ta tid att skriva är ute och cyklar. Det är individuellt. Och kanske har en del bara ångest över sitt eget skrivande, säger Leffe och tillägger:
– Sedan ska man ju ha klart för sig att jag har bra backup med testläsare, förläggare och en redaktör som hjälper mig att slipa till det sista, så helt ensam är man inte. Och sedan har jag tur som är gift med en snygg och skitbra författare, Caroline, och att vi kan pusha och bolla med varandra och jobba tillsammans även om det är med olika projekt.
Hade du klarat att skriva en bok i månaden hela året?
– Rent teoretiskt ja, jag skriver fem till sex böcker per år som det är just nu. Men jag hoppas trappa ned så småningom och bara skriva tre böcker per år framöver. Jag har en plan att bara jobba fem månader per år och vara ledig sju. Vi får se hur det blir med det, säger Leffe och skrattar.
Alla författare drömmer om att bli mer produktiva, vilka tips har du till dem som vill skriva fortare?
– Att ha en bra struktur till att börja med. En tydlig synopsis och kapitelindelning och sedan bara skriva och inte tänka för mycket. Själva tänkandet bör man ha gjort innan och redigera kan man göra senare. Skit i att vänta på inspiration, den tar man och skrivkramp är även det en myt. Bara skriv så löser sig resten efter någon sida, det handlar bara om att komma igång även om den första sidan är helt kass.
– Nästan alla författares största fiende är prokrastinering så mitt tips är att stänga av alla notiser på mobilen, stänga ned sociala medier på datorn. Och som i allting, övning ger färdighet och man måste bara kötta på.
Tick Tack handlar om Nico som får reda på att han har tio dagar kvar att leva och bestämmer sig för att ”fucka upp” hela den undre världen samtidigt som han vill säkra sin familjs framtid, men det mesta går åt helvete såklart.
– Karma is a bitch och allt det där, säger Leffe.
– Vad gäller själva grundidén har jag funderat på det ibland, om vad jag skulle göra om jag bara hade en viss tid kvar att leva och visste om det. Om det är en ynnest eller förbannelse, och framför allt vad jag skulle göra med den korta tiden. Frågor som: är det skillnad på manligt och kvinnligt synsätt, väljer man att utnyttja tiden eller lägga sig i fosterställning? Och är människor som vet att de ska dö de farligaste eller modigaste …?
Vad kännetecknar en bra ljudboksserie i dina öron?
– Bra språk, bra dialoger, sköna karaktärer, högt tempo och framför allt en bra uppläsare. Som en bra film helt enkelt. Utan rätt uppläsare kan en ljudbok falla helt precis som en film kan stå och falla med en skådespelare. Oscar Skagerberg som läser Tick Tack höjer verkligen upplevelsen och han är en fantastisk match till Tick Tack. Det är väl kanske Storytels och andra förlags största utmaning, att hitta rätt uppläsare för varje bok. Och som det ser ut på ljudboksplattformarna så har många börjat följa sina favorituppläsare och inte författare vilket är galet coolt för då kommer de i kontakt med litteratur de aldrig annars skulle läsa.
En fråga som sällan ställdes till författare förr men som känns given med en ljudboksserie är – hur många säsonger blir det?
– När det gäller Tick Tack har jag ingen aning. Så länge efterfrågan är hög så kommer serien fortsätta tills jag kräks på Nico och hans fiktiva liv. Men som det ser ut nu kommer det bli många säsonger. Den håller dessutom på att översättas till ett flertal språk men exakt vilka är lite hemligt just nu, säger Leffe Grimwalker.
Han har faktiskt skrivit ytterligare en ljudboksserie, I krig och kärlek, som han skrev tillsammans med sin fru Caroline. Den har dock inte gått lika bra, frågan är varför?
– Tajming och tur kanske eller att den helt enkelt inte passade som ljudbok i första hand. Eller så tyckte läsarna att den sög. Det finns ju ingen mall på hur och varför en bok blir en bestseller. Till exempel har nästan alla förläggare en lista på alla böcker de refuserat som blev just en storsäljare. Det tycker jag är lite fint och en tröst för alla som skickar in sina första manus och blir refuserade, en bra historia blir alltid utgiven till slut men inte alla blir succéer. Det går helt inte att veta i förväg och visar hur jävla svårt det är att vara förläggare, säger Leffe.
Vad är det för skillnad med att skriva vanlig bok och ljudbok?
– Ingen större skillnad egentligen mer än att hålla en tajtare story, skala av allt lullull och långa transportsträckor och inte ha för mycket detaljer. Tänka mer film än bok helt enkelt utan att förringa gestaltning och en bra backstory.
– Det som fascinerar mig mest är hur snabba Storytel är. Från att jag börjar skriva tills att den är inläst och klar tar det bara två till tre månader, välkommen till 2017 liksom. Och i sommar kommer det nya format men även det är hemligt. Bokbranschen lever verkligen i nyare och snabbare tider. Det är som om framtiden jagar oss med blåslampa vilket gör det spännande på flera sätt, säger Leffe Grimwalker.
Bilden, foto: Camilla Cherry
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!