Argentinas bokmarknad minskade med 40 % under 2016. Sannolikt beror det delvis på förändringar på regeringsnivå som påverkar landets ekonomi negativt.
2015 låg intäkterna för Argentinas bokmarknad på drygt 905 miljoner dollar, jämfört med 540 miljoner dollar för 2016. Det är en minskning med 40 %. Siffrorna offentliggjordes under den internationella bokmässan i Buenos Aires. Detta kan innebära att Argentina går från vara den tredje största spanskspråkiga bokmarknaden i världen till att bli omkörd av Colombia och hamna på en fjärdeplats.
Publishers Weekly skriver att raset kan hänföras direkt till beslut fattade av presidenten Mauricio Macri, som tillträdde 2015. Presidenten har bland annat gjort åtgärder som påverkar valutan och sänkt värdet på den argentinska peson med nästan 50 %. Dessutom har ett beslut att strypa i princip alla statliga inköp av läromedel effektivt snuvat förlagen på 132 miljoner dollar.
Javier López llovet, chef på Penguin Random House för Latinamerika och Argentina, kommenterar läget till Publishers Weekly och säger att människor i Argentina fortfarande köper böcker, men att de köper betydligt mindre. Han konstaterar också att om Argentinas ekonomi vore bättre så skulle förlagen kunna klara sig bättre.
En positiv nyhet att väga upp med är dock att efter en lagändring som förenklar import till landet har importen av böcker till Argentina ökat med 75 %, från 40 miljoner dollar under 2015 till 70 miljoner dollar under 2016.
Foto: Toniflap, Fotolia