New York Times har tagit bort hela tio kategorier från sin kända bästsäljarlista för böcker där flera stjärnförfattare huserat. Något som slår hårt emot bokförsäljningen.
För tre månader sen valde den amerikanska tidningen The New York Times att slopa tio stycken kategorier från sin anrika bästsäljarlista för böcker. Några av dem som fick lämna inkluderar manga, kärleksromaner, serieromaner, barnpocketböcker och ungdomspocketböcker. Kvar finns fortfarande fjorton kategorier.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
I samband med att NY Times bantade antalet kategorier gav de däremot vaga förklaringar till varför – något som väckt starka känslor hos många. En talesperson för tidningen kommenterade beslutet för tidskriften The Outline:
– Denna förändring tillåter oss att ägna mer tid och resurser åt att rapportera bortom bästsäljarlistorna.
Även NY Times bokrecensionsredaktör Pamela Paul twittrade om beslutet:
”Vi skär inte ned på rapporteringen om dessa genrer/format utan tvärtom expanderar det på sätt som ska nå ut till fler läsare än vad listorna gjorde.”
Det är svårt att säga hur pass mycket förändringarna slår mot bokförsäljningen, men siffrorna ser inte bra ut för de borttagna listkategorierna. Enligt The NDP Group/NDP Books har försäljningen av kärleksromaner minskat med 10 % mellan januari 2016 och april 2017. För samma tidsperiod sjönk även försäljningen av serieromaner med 5 % och mass market-pockets med 6 %.
Visserligen har två andra stora amerikanska tidningar, USA Today och Los Angeles Times även de bästsäljarlistor, men ingen av dem kan mäta sig med den popularitet och slagkraft som NY Times listor haft.
Det råder panikartad stämning i den amerikanska bokbranschen just nu och den värsta smällen tar förmodligen nya och aspirerande författare som ännu inte etablerat sig. Flera inom branschen oroar sig för att folk inte kommer köpa böcker av okända författare och hur framtiden kommer se ut för dessa. En redaktör för bokförlaget Penguin Random House, som väljer att vara anonym säger till The Outline:
– Det är synd för debuterande författare eftersom du bör ha ett starkt varumärke och större plattformar att synas på. Istället får dessa det mycket svårare och måste ta högre risker för att kunna marknadsföra sig själva.
Det ska dock nämnas att nätbokhandeln Amazon står för en förkrossande stor andel av bokförsäljningen i USA och har dessutom hundratals egna bästsäljarlistor genererade utifrån deras försäljningsstatistik. Det är därför tveksamt om den försäljningen verkligen påverkas så mycket av NY Times slopade listor.
Bilden: New York Times legendariska fasad. Foto: Luciano Mortula, iStockphoto
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!