Med En annan bokhandel vill Per Ahlquist ta det bästa ur två världar och förena dem. Genom att kunna beställa ur ett enormt lager på nätet och hämta i butik hoppas han kunna ge kunderna allt de kan önska.
För trettio år sen var bokhandlare Per Ahlquist långt före sin tid. Då – när bokhandlar fortfarande enbart var en fysisk plats – såg han möjligheten i att kunna lagra information om hundratusentals böcker i en dator och göra dem tillgängliga för sin kundkrets. Sedan har det tagit trettio år men medan nätbokhandlarna har växt upp på webben som svampar ur jorden har Per bidat sin tid och för ett år sedan fann han sin variant av att kombinera sina fysiska bokhandlar med nätets oändliga möjligheter.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Per är VD för En annan bokhandel som har en stor butik ute i Skärholmen och en liten vid Globen i Stockholm. I de båda butikerna arbetar sammanlagt tio personer.
Hans idé bygger på att kunderna ska ha tillgång till ett stort utbud av titlar – mycket större än vad butikerna rymmer tillsammans. På nätet kan kunden söka igenom alla dessa titlar, finna vad de vill ha, beställa det och sedan knata ner till någon av butikerna för att hämta det. På så vis integrerar Per det sociala, det fysiska och tekniken utan att begränsas av någonting.
– Jag har hållit på med bokhandel i många herrans år och kom på idéen för 30 år sen. Men det har tagit en stund att förverkliga den, konstaterar Per. När jag ville göra detta på 80-talet fattades miljonerna. Idag går många människor fortfarande till bokhandeln, de vill komma trots att nätbokhandeln är billigare och på ett sätt enklare. Hos oss kan de leta bland flera hundratusen titlar, beställa och komma och hämta.
I båda bokhandlarna arbetar man sedan ungefär ett år tillbaka frenetiskt med att få det här systemet att fungera. Butikerna omsätter tillsammans 17 – 18 miljoner kronor om året så det som krävs för att arbeta in det är tid och tålamod.
– Det handlar om att få kunderna att förstå grejen med det, säger Per. Vi har ett samarbete med Bokinfo och vårt butiksdatasystem är samkört med deras. Ibland undrar personalen varför vi lägger ner sådant jobb på det när så få beställer. Men jag brukar säga att vi ska ha utvecklas, det är därför.
Butiken i Skärholmen har 13-14 000 titlar hemma på lager. Det är ganska mycket menar Per men långt i från allt som finns i Bokinfo. Varje morgon när personalen räknar kassan kollar de om det trillat in några beställningar. Sedan skickar de ut ett sms – har de boken hemma är kunden välkommen att hämta, annars får de ett meddelande om att boken finns i butik om fyra dagar – den tid det tar att få hem den.
– Våra butiker tillhör Ugglan och där är vi stora men sett till hela Sverige är vi små, säger Per. Idag är Akademibokhandeln så stora att det nästan är konkurrensbegränsande. Jag har funderat på att starta en kundklubb men det tar tid och är mycket arbete med att göra det. Böcker går upp och ned på marknaden. Ett tag gick det bara uppåt, nu står det stilla. Men våra butiker går bra så jag har ingen brådska.
Pers idé är att i slutänden bli den bästa bokhandeln i världen. Det är med stor entusiasm och säkerhet i rösten han säger:
– Målet är att göra all information som finns i böcker i hela världen och eventuellt på andra planeter tillgänglig för människor överallt i önskad form; på papper, som ljud eller i datorn.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.