20–21 maj är det dags för seriefestival på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm med utställningar, seminarier, samtal och workshops. Bland annat.
För nittonde gången anordnas Stockholms Internationella Seriefestival. Det blir en fest för alla serieälskare med finbesök av både svenska serieskapare som Ellen Ekman, Sara Bergmark Elfgren och Berit Viklund och av utländska namn. Ola Hellsten är konstnärlig ledare för Serieteket, ett specialbibliotek för tecknade serier på Kulturhuset i Stockholm, som anordnar festivalen.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Det som är speciellt för i år är – något motsägelsefullt, kanske – det som är speciellt varje år: mångfalden! Vi presenterar seriekonsten i stort och smått, från ett internationellt och ett svenskt perspektiv, amatörer och storheter, och från alla möjliga genrer och traditioner. Därför blir festivalen alltid speciell och oförutsägbar. Ett av årets främsta teman är Finland med anledning av nationens hundraårsjubileum i år, säger Ola Hellsten.
Seriefestival med internationell touch
Till festivalen kommer gäster från Kanada, USA, Italien, Frankrike, Nya Zeeland, Puerto Rico, Polen och Brasilien. Lite extra strålkastarljus vill Ola rikta på årets amerikanska gäster: den självbiografiska serieskaparen Derf Backderf, Sverigeaktuell med boken Sopigt och filmaktuell med My Friend Dahmer, baserad på hans serieroman med samma namn,, samt Erika Moen, hyllad queerserietecknare som bland annat recenserar sexleksaker på sin webbsida Oh Joy Sex Toy!.
Stockholms Internationella Seriefestival har utvecklats rejält under de senaste nitton åren, berättar Ola. Det var seriebiblioteket Serieteket som 1999 startade den som en namnlös tillställning där en handfull amatörtecknare sålde sina egna fotostatkopierade fanzin. Men den växte hela tiden organiskt, med fler och fler utställare, gäster och aktörer. Antalet besökare har enligt Ola varierat under åren, men det brukar komma minst femtusen personer, trots konkurrens med soligt majväder.
Festivalen har bytt namn flera gånger, först till Fanzine Heaven, därefter till Small Press Expo, och från 2012 gäller den officiella titeln ”Stockholms Internationella Seriefestival”, på grund av att det internationella inslaget och utbytet blivit så tongivande.
– Vi åtnjuter ett gott rykte internationellt, säger Ola.
Den svenska seriescenen
Enligt Ola är intresset för serier i Sverige idag relativt högt, men framför allt bland vuxna. Under de senaste tio–tolv åren är det kanske framför allt satirserierna som har lyfts i olika sammanhang, ofta producerade av kvinnor som Liv Strömquist, Nina Hemmingsson och Sara Granér. Den biten finns kvar och utvecklas hela tiden, men under flera år har den svenska seriescenen blandats upp med en mängd andra genrer och uttryck.
– Det är fantastiskt att se hur mångfasetterat det börjar bli, säger Ola. Vi har science fiction-tecknare som Kim W. Andersson, historiska skildrare som Steve Nyberg, blandningar mellan politiska och självbiografiska serier som Daria Bogdanskas Wage Slaves och Lisa Wool-Rim Sjöbloms Palimpsest … Och nu i vår släpps flera svenska fantasyserier, bland annat den första delen av Vei av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson. Givetvis gästar de seriefestivalen. (Läs en intervju med Sara Bergmark Elfgren om Vei här.)
Barnserierna har enligt Ola med enstaka undantag varit eftersatta i Sverige under många år, men nu görs specialsatsningar på serier för barn och unga på bland annat Rabén och Sjögren och Kartago Förlag. Serieteket drar också sitt strå till stacken med ”syskonfestivalen” Unga Seriefestivalen, som anordnas under samma helg. Programmet liknar det på Stockholms Internationella Seriefestival fast med fokus på barn, tonåringar och unga vuxna.
Vad läser du själv för sorts serier?
– Jag är seriebibliotekarie och läser därför i princip alla sorts serier i tjänsten, åtminstone dem som kommer i bokform. Men jag har en bred smak och kan gilla allt från feministisk satir till superhjältar. Är det välberättat i text och bild så spelar genren mindre roll för mig. Men jag har en förkärlek för längre sammanhållande berättelser, s.k. serieromaner.
Vad kan du rekommendera för den som är nyfiken på serier men inte vet var man ska börja?
– Oj! Det finns så många ingångar för den som är intresserad. Det som är viktigt att poängtera är att allt går att göra i serieform. Och allt finns i serieform. Gillar du komedier på tv så kan du hitta lättsamma roligheter som påminner om det även i seriernas värld. Gillar du science fiction finns det ett enormt utbud att ta del av i serieform. Är du intresserad av internationell politik? Skräck, erotik, äventyr, surrealism? Vad du än gillar kan du hitta det som serie.
Olas tips till nybörjaren är dock att inte tro att det nödvändigtvis ska vara lätt att läsa serier och att den är kass bara för att du inte förstår den. Det krävs en vana att ta till sig vissa serier, precis som med annan läsning. Eller konst. Eller filmtittande. Eller tv-spelande. Men det finns också många mer lättlästa ingångar för den som vill ha, menar Ola. Den som läste serier som barn men inte gjort det som vuxen kan med fördel plocka fram de gamla favoriterna – Carl Barks Kalle Anka, Hergés Tintin eller Franquins Spirou och återbekanta sig med formen. Sedan kan man gå vidare med modernare och kanske mer avancerade verk.
– Det går också bra att komma till Serieteket i Stockholm och be om tips. Vi är fyra kunniga bibliotekarier där som gärna står till tjänst!
Läs mer om Stockholms Internationella Seriefestival här.
Bilden: Årets officiella festivalbild, tecknad av Joakim Pirinen (bilden är beskuren).
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!