Streamingtjänsten Nextory som utmanar jätten Storytel tar nu in nytt kapital för att finansiera sin snabba tillväxt. ACACIA, Industrifonden och privata finansiärer går in med totalt 30 miljoner kronor.
– Det är alltid skönt att säkra finansieringen. Vi kommer att investera i teknik eftersom Nextory är en sådan tjänst som hela tiden behöver utvecklas, men sen kommer vi att satsa mer på marknadsföring för att nå ut till ännu fler, säger Shadi Bitar, VD för Nextory.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
ACACIA, existerande ägaren Industrifonden samt privata finansiärer går alltså in med ytterligare 30 MSEK i bolaget, vilket möjliggör fortsatt tillväxt och utveckling av abonnemangstjänsten.
Nextory har idag ett 20-tal anställda inklusive resurser som de köper av moderbolaget Frescano. Med nytt kapital i ryggen kommer de att nyanställa ett par personer.
– Ja, vi har ett par rekryteringar på gång, säger Shadi Bitar.
Boktugg har räknat ut att Storytel har ungefär 85 procent av den svenska ljudboksmarknaden medan BookBeat och Nextory delar på resten. Hela marknaden växer vilket innebär att alla aktörerna får fler kunder. Marknaden för digitala abonnemangstjänster växte med 61,4% under förra året. Under samma period hade Nextory en kraftig tillväxttakt på 500%.
– Vi växer kraftigt och ligger före våra planer, säger Shadi Bitar, VD för Nextory. Vi är idag den enda aktören som specifikt satsar på e-bokskunderna och erbjuder ett brett utbud av titlar samt även den bästa e-boksläsaren på marknaden.
– Vår bedömning är att vi och BookBeat är ungefär lika stora idag, men varken de eller vi går ut med några siffror på antalet abonnenter.
I tjänsten finns marknadens största utbud av e-böcker och tusentals ljudböcker inklusive de senaste topplistetitlarna. Målsättningen är att bli den ledande aktören för e-böcker i Sverige.
– Vi försöker lägga fokus på eböcker och känner att vi är ensamma om det. Hela marknaden hade gynnats av att fler satsat på eböcker. Jag tycker att det är en bra nivå utgivningsmässigt från förlagen idag, men nu gäller det att få läsarna att upptäcka formatet, säger Shadi Bitar.
En sak som hämmat utvecklingen för eböckernas del har varit de olika versionerna av epub-formatet och att olika eboksappar hanterat dem annorlunda.
– Det är förstås fördelen med en tjänst som Nextory där vår läsare klarar även EPUB 3 och även pdf vilket vi är rätt ensamma om. Alla filerna går genom vår läsare och kunden behöver inte fundera över om den ska gå att öppna, säger Shadi Bitar.
Han hoppas på att fler börjar jobba med att sprida eboksläsandet som han menar har stor potential.
– Vi i Sverige har varit duktiga på ljudbokssidan, där ligger vi i framkant internationellt. Men eböckerna har vi tyvärr inte satsat lika mycket på ännu. Jag hoppas det kommer nu, säger Shadi Bitar.
Nextory erbjuder därför tre olika abonnemang beroende på vilken typ av läsare man är och hur mycket man vill betala: bas, standard och premium. Till skillnad från exempelvis Storytel som satsat mycket på att äga och producera eget innehåll eller BookBeat som har Bonniers i ryggen så tänker Nextory fokusera på sin egen tjänst.
– Vi tror att framtidens bokbransch är beroende av en god relation mellan författare, förlag och nya distributörer såsom Nextory. Vi arbetar nära förlagen för att se till att läsarna får fantastiska läsupplevelser, säger Shadi Bitar.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!