Fler besökare än vanligt. Men årets Barnboksmässan i Bologna 2017 bjöd inte på några revolutionerande titlar eller stekheta trender, enligt de svenska förlag som Boktugg talat med.
Som Boktugg tidigare skrivit om drog Barnboksmässan i Bologna fler besökare 2017 än året före. Från Sverige deltog flera förlag och agenturer och Boktugg har pratat med representanter från Koja agency, Rabén & Sjögren och Opal förlag som var på plats.
Följande förlag och agenturer från Sverige deltog i Bologna (enligt mässans hemsida):
Förlag: Alfabeta, Bergs, Opal, Bonnier Carlsen, Egmont, Lilla Piratförlaget, Natur & Kultur, Rabén & Sjögren, Saltkråkan (Astrid Lindgren-rättigheter), Urax
Agenturer: Rights & Brands, Pluslicens, Bonnier Rights, Koja Agency
Agenter anmälda till Rights center: IA Atterholm Agency, Grand Agency, Hedlund Literary Agency, Nordin Agency, Salomonsson Agency
Mässdirektör Elena Pasoli arbetar aktivt för att festivalen ska dra fler utställare från utlandet och sedan hon tillträdde förra året försöker hon sätta sin prägel på mässan genom att ge bland annat nya illustratörer mer utrymme. Dessutom satsade man i år på att belysa utvecklingen inom tekniska lösningar.
Från Koja Agency i Stockholm var Carin Bacho Carniani och Maria Machirant på plats. Från sin monter fick de höra från många av sina kunder att det var en “mellanmässa”:
– De sa att det inte var så mycket nytt, inte så många starka titlar men att det verkade finnas många böcker som rörde invandring och döden, säger de.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Själva hade de en bra mässa med fullbokade dagar och stort intresse för både böcker och förlag som de representerar.
– Vi hade stort intresse för bland andra Frida Nilssons nya bok, debutanten Lisa Lundmark, Janina Kasteviks nya titel, samt starka bilderböcker från Urax förlag och Mirando Bok, berättar Carin och Maria
Vad ville ni få ut av besöket i Bologna?
– Som agenter är vårt huvudsyfte att visa upp våra böcker och sälja rättigheter, säger Carin och Maria. Sen är det alltid bra att spana in nya trender, förlag och marknader. Bologna är den största barnbokmässan i världen så det är ett otroligt viktigt forum om man jobbar med barn och ungdomsböcker. Det är utmärkt framför allt för att knyta nya kontakter.
Publishers Weekly skrev några dagar efter mässan att agenter, redaktörer och förläggare på mässgolvet inte tycktes helt överens om detta årets mässa var av det livligt sjudande eller dämpade slaget. Den generella uppfattningen tycks variera från person till person och Publishers Weekly tar det som ett kvitto på att det i bokbranchen finns inte något som passar alla.
Moa Brunnberg, publicistisk chef för bilderböcker, representerade Rabén & Sjögren i Bologna. Hon tyckte mässan var bra – stabil och positiv men samtidigt upplevde hon inget som var jättespännande eller revolutionerande.
– Jag tittar bara på bilderböcker, säger Moa. Jag såg ingen tydlig trend i år, men mycket böcker om konst, om att leka i naturen långt från ipads och telefoner. Vi hittade några titlar som vi förhoppningsvis kommer att ge ut.
Även om pappren ännu inte är påskrivna fanns det stort intresse från många länder av att köpa höstens bilderböcker från Rabén & Sjögren.
Varför ska man som branschmänniska åka till mässan i Bologna?
– För att träffa kollegor från förlag i andra länder, säger Moa. Samt att köpa och sälja rättigheter. Jag rekommenderar absolut andra svenska förlag att åka dit.
Moa får medhåll från Ada Wester från Lilla Piratförlaget – ingen bok bland barn- och ungdomsböckerna var någon ”storbok” men samtidigt tyckte Ada att mässan gav en bra grund för att titta på ett stort urval av titlar:
– Vi både köper och säljer rättigheter, så vi var två förläggare på plats för att ha möten med andra förlag och agenter och få deras böcker presenterade, säger Ada. Jag tycker alltid att det är givande att vara på bokmässa, både för de inbokade mötena och mer spontana samtal och intryck. Idag kan ju väldigt mycket skötas digitalt, jag har daglig kontakt med utländska agenter och förlag, men det är ändå något annat att ses.
Bilden: Koja Agencys monter i Bologna. Foto: Bologna Childrens Book Fair.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!